Gyalázza a sajtó a Google újítását

2012.01.14. 11:28
A Google keresőmotorjának és közösségi oldalának, a Google Plusnak az összehangolásáért nem repes sem a sajtó, sem a konkurencia. Sokak szerint az újítással csupán a Google Plust akarják népszerűsíteni, ezzel azonban hátrányba kerülnek a releváns találatok, és ez befolyásolja a keresést.

A kedden bejelentett Google Search plus Your World néven emlegetett újítással sokkal személyesebbé vált a keresés a Google-ben. A Google hivatalos blogja szerint ennek három fontosabb eleme lesz. A Personal Results személyre szabott információkat közvetít, figyelembe véve a felhasználó ízlését és igényeit. A Profiles találatai a hozzánk kapcsolható személyek adatlapját listázza. A People and Pages szekcióban pedig az adott témához vagy az érdeklődési körhöz kapcsolódó profilok és Google Plus-oldalak kerülnek megjelenítésre.

Az elméletben tetszetős hibridet nem fogadta üdvrivalgás a sajtóban, sőt, azonnal gyalázni kezdték. A PC World szerint legfőbb kritika a Google-lel szemben az, hogy a keresőmotor a vállalatok és ismert személyek Google Plus-oldalait helyezi előnybe a találati listában – akkor is, ha azok más közösségi oldalon is megtalálhatók. Akkor is ezt teszi, ha egy másik oldal a keresés szempontjából inkább releváns találatot ad, holott az egész keresőmotor-dolognak ez lenne a lényege.

Se nem diszkrét, se nem precíz

A problémát a searchengineland.com, keresőmotorokra specializálódott oldalon Danny Sullivan is elemezte. Sullivan több példán keresztül mutatta be, hogy a People and Pages akkor is azokat a Google Plus-profilokat ajánlja az oldalsávban, ha más közösségi oldalakon ugyanannak a profiltulajdonosnak több követője van. Sullivan úgy futtatta a keresést, hogy nem volt bejelentkezve a Google-be, sőt, a Chrome inkognitó módját használta, a keresőmotor mégis a saját találatokat részesítette előnyben.

Personal Results.png

A Google személyeskedése más oldalak szemében is szálka lett. A Lifehacker a kétségbeesett felhasználók segítségére sietett, és közzétette a módszert, amivel elrejthetők a Search Plus nemkívánatos találatai. Az online videókkal foglalkozó reelseo.com szerint a Google ráadásul elfelejtette kiterjeszteni a videókra a személyes keresést.

A legnagyobb hisztit a Twitter jogi tanácsosa, Alex MacGillivray vágta ki. A korábban a Google-nél dolgozó MacGillivray kedden azt írta a Twitter-oldalán: „Ez egy nagyon rossz nap az internetnek. Dolgoztam ott, el tudom képzelni, mekkora ellentéteket válthatott ki, hogy ennyire elferdítik a keresést.” A poszt megjelenése után a Twitter hivatalos közleményt adott ki, amelyben ugyanezt bővebben is kifejtették. A Twitter aggodalmával kapcsolatban az az egyetlen probléma, hogy a Google állítása szerint a mikroblog-szolgáltató döntött úgy, hogy nem újítja meg a találatokról szóló megállapodását a keresőmotorral. Emiatt a legtöbb Twitter-találat gyakorlatilag nem jelenik meg az oldalon.

A Facebook háttérbe szorítása a cél?

A Google vezérigazgatója, Eric Schmidt szerint a Google Plus-tartalmak nem élveznek előnyt a Twitterhez vagy a Facebookhoz fűződő találatokkal szemben. Viszont ha megadnák a megfelelő hozzáférést a tartalmaikhoz ezek a szolgáltatók, biztosan jobb helyzetbe kerülnének a találati listákon. A Google üzleti gyakorlatát ért kritikák miatt egyébként sem lenne jó ötlet a cégnek, ha ennyire könnyű célpontot nyújtana.

09 trey ratcliff - suggest.png

A Facebook egyelőre nem reagált az eseményekre, pedig az ő tartalmaikhoz sem fér hozzá a Google. Tekintve, hogy a legnagyobb közösségi oldal mostanában állapodott meg az adatvédelemről az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsággal (FTC), nem csoda, hogy nem engedi megjelenni a Google találatok között a felhasználói privát adatait. Annyi biztos, hogy Mark Zuckerbergnek van profilja a Google Pluson.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM