Az Angry Birdsnek pénzt termel a kalózkodás
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Tanultunk az zeneipar által elkövetett hibákból a kalózkodást illetően – nyilatkozta a világ egyik legsikeresebb mobilos játékát, az Angry Birdsöt gyártó és terjesztő Rovio cég vezetője a Cannes-ban tartott Midem konferencián a Guardian újságírójának.
Mikael Hed kifejtette, hogy nekik is akadnak gondjaik a kalózkodással, bár nem is igazából az alkalmazást, a programot illetően, hanem inkább a csatlakozó termékeknél (merchandise), mivel a márka használata következtében jogvédettnek számító termékeket sokan árusítják licencszerződés megkötése nélkül, főként az ázsiai országokban.
A Rovio ennek ellenére nem kívánja követni a zeneipari szereplők félelmet keltő módszereit, mivel szerintük bírósági úton teljesen hiábavaló a küzdelem, ezért jogi eszközöket csak akkor alkalmaznak, ha úgy ítélik meg, hogy egy tevékenység árt a márkanévnek, illetve ha a kalóztevékenység megkárosítja a fogyasztókat.
Egyéb esetekben azonban nem küzdenek a kalózkodás ellen, mivel úgy látják, hogy az ilyen úton bevont felhasználók csak tovább növelik a rajongói tábort, és ez még akkor is jó, ha közvetlenül nem termel pénzt a cégnek: „A kalózkodás nem is olyan rossz dolog: a végén, összességében hozza nekünk a pénzt” – mondta Hed. A cégvezető beszélt arról is, hogy a zeneipar kudarcából azt is megtanulták, hogy az ügyfeleiket, vásárlóikat ne felhasználókként, hanem rajongókként kezeljék. Ez egy teljesen más felfogás, és mára már az üzletmenetük alapelemévé vált: „Ha elveszítjük ezt a rajongói bázist, akkor vége az üzletnek, de ha növeljük a számukat, akkor az üzlet is terjeszkedik.”
A rajongókra építő üzletmodell egyébként egyáltalán nem friss találmány. A médiapiac megújításán fáradozók már évek óta az egyik lehetséges kiútnak tartják a zene- és a filmiparban, hogy a rajongók megszervezésével, rengeteg kapcsolódó termékkel és szolgáltatással vegyék fel a versenyt a kalózkodással, ugyanis a rajongás, illetve a cég fanoknak szóló extra szolgáltatásai nem, vagy nehezen lophatóak el, emellett kellő exkluzivitással rendelkeznek ahhoz, hogy sikeresen lehessen értékesíteni őket: például egy díszdobozos, számozott dvd-t le lehet ugyan másolni, de nincs értelme, hiszen a rajongó számára csak akkor van értéke, ha eredeti, hiteles. A zene- és a filmiparban jelen pillanatban alig van még nyoma ennek a gondolkodásnak.
Az Angry Birds népszerűsége töretlen, a felhasználók sokan több időt töltenek vele, mint tévénézéssel. Erre építve a Rovio a fentebb említett rajongói modellt akarja a jövőben bővíteni: például úgy, hogy „cross-promote” módszerrel a játék által megteremtett értékesítési csatornákon más termékeket, például zenéket is kínálnak majd megvételre. Hed szerint ezekre az új csatornákra kell gyúrni, mivel a hagyományos értékesítési módok a végüket járják.