Zsolt
2 °C
18 °C

Négy éve veszteséges a Sony

2012.02.02. 16:01
Áprilistól új vezérigazgató áll a Sony élére, Kazuo Hirai feladata az lesz, hogy nyereségessé tegye a vállalatot. A Sony a karácsonyi szezonban 2,1 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el, mert gyengén teljesített a tévés üzletág, és az erős jen is rontotta az exportot.

Éves szinten 2,9 milliárd dolláros veszteségre számít a Sony, tehát igen nagy feladatra vállalkozott Kazuo Hirai, aki áprilistól átveszi a vezérigazgatói posztot, és egy négy éve veszteséges vállalatot kell felráznia. Elődje az amerikai Howard Stringer volt, a japán elektronikai óriás első külföldi vezetője, de nem lehet azt mondani, hogy ő tehet mindenről. Az elmúlt üzleti évben a Sony olyan váratlan eseményekkel nézett szembe, mint a Japán földrengés, a thaiföldi beszállítókat sújtó árvizek, és a hekkerek is hónapokon át zaklatták a céget.

000 Hkg6883437
Fotó: Kazuhiro Nogi

Március 11-én csapott le Japán egyik fontos ipari régiójára a 9-es erejű tóhokui földrengés, amit tízméteres szökőár követett. Ez a két természeti katasztrófa hónapokra megbénította a szigetország működését. A járhatatlanná vált utakon az alapanyagok és az alkatrészek nehezen jutottak el a gyárakba, lelassult az ipari termelés. Ezt követően április végén érte nagy veszteség a Sony-t, amikor hekkerek feltörték a Playstation Networköt, és ellopták 77 millió felhasználó adatait. Ezután még hónapokig támadták a Sony különböző weboldalait, több-kevesebb sikerrel. Ősszel újabb természeti csapás nehezítette a cég működését, a thaiföldi árvíz miatt a fontos beszállítóknak számító merevlemezgyárak álltak le, márpedig háttértár nélkül nem működnek sem a laptopok, sem a konzolok.

Nem pörgött fel

Az októbertől december végéig tartó karácsonyi szezonban, amikor az elektronikai vállalatok általában felpörögnek, a Sony 2,09 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el. Egy évvel korábban még sokkal jobban ment a vállatnak, 2010 végén majdnem egymilliárd dolláros nyeresége volt. Persze azt sem állíthatjuk, hogy kizárólag az előbb említett váratlan események miatt csúszott le a Sony. A tévés üzletágban alig pislákol az élet, és az erős jen visszafogta az exportot.

Két nagy átalakítás is komoly veszteséget okozott. A Sony januárban eladta annak az lcd-gyártó vegyesvállalatnak a felét, amit még 2004-ben alapított a Samsunggal. A dél-koreai rivális 938,97 millió dollárért vette meg a Sony részesedését, de a japán cégnél ez az üzlet 833 millió dollár ( 63,4 milliárd jen) értékecsökkenési veszteséget eredményezett. A mobil üzletágban pedig bevásárolt a Sony, pontosabban másfél milliárd dollárért kivásárolta az Ericssont a közös mobilgyártó vállalatukból. Ezen az üzleten, amit várhatóan februárban zárnak le, körülbelül 433 millió dollárt vesztett a japán cég.

Játékos cégvezetés

Kazuo Hirai, az új vezérigazgató a Playstation üzletág veteránja, eddig a vállalat videojátékos részlegét vezette. Legfőbb feladata az lesz, hogy csökkentse a tévégyártó részleg veszteségét, ami nem lesz könnyű feladat. Hirai bejelentette, hogy szeretné csökkenteni az alkatrészek beszerzési árát, és megújítaná a tévés kínálatot. Azt mondta, a tévés részleg vesztesége körülbelül 175 milliárd jen lesz a márciussal véget érő üzleti negyedévben, a következő évben feleannyi, és 2014 márciusában lesz nyereséges a működés.

000 Hkg3150081
Fotó: Toru Yamanaka

Elemzők szerint az átalakítás nehéz feladat, és mindegyik japán vállalatnak ugyanazzal a problémával kell szembenéznie: mindegyik iparágban, a tévék, a táblagépek és az okostelefonok piacán is lemaradtak a riválisaik mögött, elvesztették a technológiai elsőségüket, más vállalatok dobják piacra a vezető termékeket.

Hirainak fel kell támasztania a Sony újító szellemiségét, olyan termékekkel kell előállnia, mint amilyen a Walkman és a Playstation volt a maga idején, és amilyen most az Apple iPhone vagy az iPad. Ha ez nem jön össze, akkor a nagy múltú japán cég eltűnhet a szürke középszerűségben.