A Google és a Facebook lefeküdt az indiai cenzúrának

2012.02.07. 12:36

A Facebook és a Google egy indiai bírósági döntés hatására beleegyezett, hogy töröl a helyi doménen futó oldalairól olyan tartalmakat, amelyek sértik a felhasználók vallásos érzéseit. India tavaly vezetett be egy olyan törvényt, ami a szolgáltatókat teszi felelőssé a felhasználóik által feltöltött tartalmakért, ha azokat az első felszólításhoz képest 36 órán belül nem távolítják el. 21 cég ellen indult most per ennek elmulasztása miatt. A Google és a Facebook egyaránt azt közölte a törvény elfogadásakor, hogy nincsen lehetőség az ilyen blokkolás automatizálására, így egyesével kell megvizsgálniuk minden panaszt.

A rendelkezésre hivatkozó első pert egy Mufti Aijaz Arshad Qasm nemvű iszlám tanító indította, aki egyébként a fatwaonline.org oldalt is vezeti, ahol morális tanácsokat ad hithű muzulmánoknak. A törvény értelmében az összes érintett oldal feketelistára került volna egész Indiában, így az utolsó pillanatban a Google cenzúrázta a keresőoldalon, a YouTube-on és a Bloggeren indiai domén alatt megjelenő tartalmait. A Facebook későbbre ígért tájékoztatást arról, hogy pontosan mit távolított el. A vád szerint a törlésre ítélt tartalmak között voltak Jézust, Mohamedet és a hindu panteon több istenét sértő képek, és néhány olyan is, ami indiai politikai vezetőkkel szemben volt tiszteletlen.

A törvény bevezetését egyébként heves vita előzte meg az országban, civil szervezetek és jogvédő mozgalmak azzal érveltek, hogy a szabályozás súlyosan sérti a szólásszabadságot. A politikusok szerint ennyi áldozatot megért az, hogy a szociálisan igen konzervatív országban, ahol a vallási alapú erőszak a mai napig mindennapos, az internet elterjedése ne öntsön olajat a tűzre a különféle vallási csoportok közötti villongásokban.

India 1,2 milliárdos népességével a világ legnépesebb demokráciája, és azzal együtt is, hogy csak az indiaiak tizede fér hozzá az internethez, a világ harmadik legnagyobb online piaca (Kína és az USA az első kettő). A növekedési potenciál azonban itt a legnagyobb a világon, a várakozások szerint három év alatt a háromszorosára fog bővülni a netezők száma. Ez egyrészt azzal jár, hogy az összes nagy online cég próbál még most a nagy felfutás előtt minél jobb pozíciókat kiépíteni a piacon (és ezért még a cenzúrát is bevállalják), illetve az indiai kormány is egyre idegesebben tekint az erőre kapó közösségi médiára, és próbálja azt minél inkább szabályozni.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM