Az okostelefonpiac jelentősen nőt 2011 utolsó negyedévében, a kereskedők összesen 157,8 millió darabot szállítottak le, míg egy évvel korábban 102 milliót. Ez éves szinten 54,7 százalékos növekedést jelent, az előző negyedévhez képest pedig 40 százalékosat.
Az IDC piackutató cég szerint tavaly egész évben 491 millió okostelefont szállítottak ki a kereskedőknek, ami 61,3 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi 304,7 millióról. Hatalmas volt tehát a növekedés, de százalékosan még mindig 2010-ben volt a legnagyobb eddig, akkor 75,7 százalékkal bővült a piac.
Az okostelefonok továbbra is legnépszerűbb elektronikai cikkek a piacon. A növekedést segítette, hogy az utolsó negyedben több nagy gyártó is új csúcstelefonokat dobott piacra – ezek közül is az Apple iPhone 4S és a Samsung Galaxy Nexus volt a meghatározó –, de a 250 dollár alatti androidos okostelefonok egyre nagyobb választéka is támogatta a piac növekedését.
Az Apple 128,4 százalékkal növelte piaci részesedését az egy évvel korábbihoz képest, és ehhez az iPhone 4S sikere kellett. A Samsung eladásai nőttek a legjobban tavaly, 275 százalékos volt az emelkedés, a telefongyártó pedig átlépte a 36 millió eladott darabot. Piaci részesedésük 22,8 százalékra nőtt. A növekedés egyrészt köszönhető a csúcsmodelleknek, mint a Galaxy S II és a Galaxy Nexus, másrészt a tömegtermékeknek, mint a Galaxy Ace és a Galaxy Y.
A Nokia volt a tavalyi év legnagyobb vesztese, piaci részesedése 27,6 százalékról 12,4 százalékra csökkent az okostelefonok piacán. Ugyanakkor az idei év valószínűleg jobban alakul, megjelentek ugyanis az első windowsos Nokiák, mint a Lumia 710 és a Lumia 800 – ez utóbbinak kedvező volt a fogadtatása.
A másik nagy vesztes a RIM volt, a Blackberry gyártójánál 11 százalékkal csökkent az eladott telefonok száma. Ráadásul a cégnél nem látszik, hogyan lábalnak ki a bajból. A HTC 17,2 százalékkal több mobilt adott el tavaly (8,7 millióról 10,2 millióra nőttek az eladások), de piaci részesedése ennek ellenére csökkent 8,5 százalékról 6,5 százalékra.