Az okostelefonok harmada védtelen
Jóllehet az intelligens eszközöket, például az okostelefont használók egyre vonzóbb célpontot jelentenek a kiberbűnözőknek és a hekkereknek, a kockázat ellenére a felhasználók kevesebb mint fele zárja le billentyűzárral vagy jelszóval készülékét, és csak 29 százalékuk gondolkozott azon, hogy vírusirtóval védje.
Ésik Róbert, a mobil szélessávú fejlesztéseket végző Nokia Siemens Networks Kft. ügyvezető igazgatója kedden Budapesten sajtótájékoztatón elmondta, hogy az előfizetők mintegy 84 százaléka csak keveset tesz az intelligens eszközének, okostelefonjának, táblagépének vagy hordozható számítógépének biztonságáért.
Az okostelefonok biztonsági kockázatának kezelése azért is fontos, mert ez az eszköz, illetve a mobil szélessáv világszerte nagyon gyorsan terjed. Az előrejelzések szerint 2017-ben a világon már 2,5 milliárd okostelefont használnak, miközben 2012-ben még csak alig több mint egymilliárdot. Eközben a mobilelőfizetések száma 4,5 milliárdról 5,5 milliárdra nő, míg a szélessávú előfizetőké 1,8 milliárdról 4 milliárdra. Az adatforgalom is a többszöröse lesz, 15 megabájtról 2020-ra 1 gigabájtra emelkedik.
Nem ellenőrzünk
Bár a felmérések szerint a mobiltelefon-használók aggódnak eszközeik biztonságáért, az előfizetők 62 százaléka anélkül tölt le alkalmazásokat, hogy ellenőrizné a forrás megbízhatóságát, 66 százalékuk pedig sokszor folyamatosan bejelentkezve hagyja a mobiltelefonos alkalmazásokat. Mintegy 40 százalékuk ritkán vagy sohasem módosítja okostelefonja biztonsági beállításait, 60 százalékuk szerint pedig jó lenne, ha egyszerűbb lenne a hitelesítés a mobilalkalmazásokban.
Ésik Róbert szerint az okostelefonok a cégeknek is kockázatot jelentenek, és nemcsak a korlátlan hozzáférés miatt, hanem azért is, mert sokan egyszerre használják magán és üzleti célokra.
A megoldás az lehet, ha a biztonságot egyszerre teremtik meg a felhasználók és a hálózatot üzemeltető szolgáltatók. Ez azért is lényeges, mert a mobilos ügye felek döntő többsége azt gondolja, hogy a biztonságos használat elsősorban szolgáltatón múlik.