Sikertörténet a magyar online kereskedelem
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A gazdaság kevés területén látni olyan növekedést, mint amit az internetes kereskedelem produkált 2011-ben – derül ki a GKIeNET és a T-Mobile közös kutatásából. Az internetes vásárlás előnyei mellett a kedvezőtlen gazdasági környezet az embereket árérzékenyebbé teszi, és ez is kedvezően hat az online vásárlásra.
Két, a hazai kiskereskedelmi forgalom egésze szempontjából (online, offline) nehéz év után 2011-ben a forintban mért forgalom csekély mértékben, de nőtt, meghaladva a 2008. évi szintet. Ám csak az élelmiszer és az élelmiszerjellegű vegyes termékek pénzben kifejezett forgalma tudott növekedni, a nem élelmiszer termékeké még a 2005. évi szintet sem éri el.
A hazai internetes kiskereskedelem viszont továbbra is dinamikus bővülést mutat. Az internetezők döntő hányada (csaknem 80 százalék) használja már a netet vásárlás előtti tájékozódásra, és évről-évre nő a tranzakciót elektronikus úton elindítók száma is. 2011 végén az elmúlt egy évben online vásárlók száma 1,4 millió fő volt, ami a 14 év feletti internetezők megközelítőleg 35 százaléka.
Ez az arány Csehországban jóval magasabb, de például Romániában alacsonyabb. A kutatásból kiderül, hogy online vásárolni megéri: nem csak az árakat lehet könnyen összehasonlítani, sok kereskedő az elektronikus csatornán keresztül értékesített termékekre kedvezményt nyújt. 2011-ben 155 milliárd forintnyi árut vásároltak online a fogyasztók, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 2,4 százaléka. Ha a kereskedők várakozásai teljesülnek ez a szám tovább nő majd az elkövetkező években – 2012-ben elérheti akár a a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,9-3,0 százalékát, ami 175-180 milliárd forintos online forgalmat jelentene. (Ez az adat nem tartalmazza az interneten értékesített szolgáltatásokat csak a termékeket).
Mit vásárlunk szívesen?
A legnagyobb értékben változatlanul élelmiszer és élelmiszerjellegű termékeket értékesítettek interneten. A dobogó második helyén a számítástechnikai eszközök, a harmadikon a szórakoztató elektronika és műszaki cikkek szerepelnek. A könyv, újság, magazin kategória csak a negyedik helyen áll, és rendkívül gyors növekedést mutatva a ruházati termékek jönnek az ötödik helyen. Ebben a termékcsoportban az elmúlt két évben jelentős forgalomnövekedés tapasztalható, ami köszönhető egyrészt új üzleti modellek megjelenésének (pl. zárt vásárlói klubok), másrészt a női vásárlók egyre erőteljesebb jelenlétének. Egy online vásárlás átlagos értéke 2011-ben 7000 forint körül alakult.
Vásárlás után elmegyünk érte
A magyar fogyasztók árérzékenységét semmi sem mutatja jobban, minthogy az internetes áruházak körében évek óta növekszik a személyes átvétel aránya. Mindez nem jelenti azt, hogy a futárszolgáltatók által kézbesített csomagok mennyisége csökkenne (sőt, nő), csak azt, hogy az internetes vásárlók folyamatosan bővülő tábora inkább a szabadidejének egy részét áldozza fel a termékek átvételére, mint hogy a kiszállítást válassza. Ennek köszönhetően az elmúlt két évben igen sikeresek lettek az úgynevezett Pick Pack Pontok, amelyek jelenleg az ország 87 településén nyújtanak átvételi lehetőséget a kiszállítási költséget sokallóknak. Ugyanakkor egyre több korábban csak online módon értékesítő kereskedő üzlethelyiséget nyit, hogy nála lehessen a terméket átvenni.
Kezdünk bízni a bankkártyában
A bankkártyás fizetés aránya évről évre növekszik, de még mindig csak 5 százalékát teszi ki az összes fizetési módból a kiskereskedelmen belül (a szolgáltatásokat is hozzátéve az arány jelentősen javul, 12 százalékra). A leggyakrabban használt fizetési mód az online kiskereskedelemben változatlanul az utánvét, mutatva, hogy a magyar fogyasztók többsége akkor fizet a legszívesebben a termékekért, amikor azt átveszi.