További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Google IO konferenciájának egyik nagy meglepetése volt a Q nevű médialejátszó leleplezése. A gömb alakú, vezeték nélküli kapcsolaton tévéhez, hangrendszerekhez csatlakoztatható, a tartalmait a neten tároló kütyü legizgalmasabb tulajdonságára azonban csak a bemutató után derült fény, ez pedig a készülék alján egy apró felirat: Made in USA.
Vagyis a Google az évtizedes trenddel szembemenve nem Kínában intézi a gyártást és összeszerelést, hanem otthon Amerikában, pontosabban egy szilícium-völgyi gyárban a cég főhadiszállásától húsz percre.
A Google húzását árgus szemekkel követi a legtöbb nagy amerikai elektronikai cég, amelyek Kínában gyártják a termékeiket. Az 1990-es évek óta szinte az összes nagy számítógépgyártó és szórakoztatóelektronikai cég ezt a megoldást választotta a költségei alacsonyan tartására, és csak a kutatás-fejlesztést, az új termékek tervezését, és a marketinget tartották Amerikában. Az egykor virágzó amerikai elektronikai összeszerelőipar gyakorlatilag megszűnt létezni, az elmúlt években azonban egyre több probléma merült fel a kínai gyártással kapcsolatban.
58 centes órabér mellett a kínai gyártás verhetetlen volt, mára azonban a keleti parti kínai gyáróriásokban ez az összeg 3-6 dollárra nőtt, így a helyzet teljesen megváltozott - érzékeltette a helyzetet a New York Timesnak a Boston Consulting Group szakértője. A munkabérek mellett az energiaárak is megugrottak Kínában, a kész termékek szállítása is egyre drágább, ráadásul az elmúlt húsz évben a saját bőrükön tanulták meg az amerikai cégek, hogy mivel jár, ha a termékeiket Kínában szereltetik össze: a kínaiak pillanatok alatt lemásolják azokat és kutatás-fejlesztési költségek nélkül, fillérekért dobják piacra. A Google számára különösen fontos az is, hogy a tervezőmérnökök szükség esetén a 16 órás repülőűt helyett fél órás autózással ott tudnak lenni a gyárban.
Bár több amerikai cég háza tájáról hallani tavaly óta, hogy a kínai gyártás hazatelepítését fontolgatja, és akad olyan, ahol ezt kísérleti jelleggel meg is próbálták már (a General Electric és a Caterpillar például), a Google az első csúcstechnológiás óriáscég, ami megkockáztatja, hogy egy vadonatúj terméküket otthon gyártják le a Távol-Kelet helyett. Elemzők szerint az évi egymilliárd dollár feletti forgalmú amerikai cégek harmada követheti a Google példáját, ha a Q kaliforniai gyártása jól sül el. Ez pedig óriási hatással lehet a kínai és az amerikai iparra is.
A legnagyobb kihívás a Google számára a hazai gyártás megszervezése során a logisztika lesz. Kína ipari metropoliszaiban, mint Shenzen, az alkatrészgyártó cégek és a hatalmas összeszerelő üzemek egymás közelében, egymással szimbiózisban élnek. Ugyanez a környezet Kaliforniában nincs meg, még akkor sem, ha a Q tervezésekor a Google külön figyelt arra, hogy amerikai alkatrészekből álljon a médialejátszó. A Q 299 dolláros ára határozottan magasabb, mint a konkurencia, például az Apple és a Roku hasonló termékeié. A cég abban bízik, hogy a tömegtermelés beindításával lejjebb tudja szorítani az előállítási költséget, illetve hogy a lejátszó annyira újszerű, hogy a vásárlókban nem fog felmerülni, hogy az iPodokhoz hasonlítgassák az árát.