Programhiba volt a Facebook emaileltérítése

2012.07.03. 18:54

Egy hétbe telt a Facebooknak, hogy reagáljon a közösségi oldallal kapcsolatos legújabb adatvédelmi botrányra. A múlt héten derült ki, hogy az oldal a felhasználói profiloldalakon lecserélte az eredetileg kapcsolati címként megadott emailcímeket az általa felügyelt @facebook.com végződésű címekre. Ehhez azonban az érintettektől nem kért engedélyt, de még csak nem is értesítette őket, hogy ne várjon a megszokott emailfiókjába olyan leveleket, amiket a profiloldalán megadott címre küldenének mások.

A kissé otromba húzás a Facebook saját, Gmail-konkurensnek szánt levelezője erőszakos reklámjának és felhasználószám-turbózásának tűnt, és hamar elkezdtek terjedni az oldalon a különféle útmutatók, hogy hogyan kell visszaállítani a régi címet. A Facebook sokáig nem reagált a hírre, ez pedig csak tovább erősítette azt az elképzelést, hogy a cég vezetése most behúzza a nyakát, megvárja, míg elül a vihar, és pár hét múlva, amikor mindenki elfelejti az egészet, elégedetten konstatálják a plusz pár százmillió felhasználót a levelezőrendszerben.

A botrány azonban túl nagynak bizonyult, így egy héttel a kipattanása után a Facebook szóvivője elnézést kért és magyarázatot adott. A hivatalos álláspont az, hogy felesleges összeesküvés-elméleteket gyártani, az egész emailcsere hátterében egy egyszerű programhiba áll. A Facebook terve valóban az volt, hogy a saját emailszolgáltatását reklámozza kicsit, ezért azt külön, kielemt helyen akarta szerepeltetni a profiloldalakon, ám nem az eredetileg megadott címek helyett, hanem mellettük. Ennek a plusz funkciónak az előkészítésekor került porszem a gépezetbe, és a felhasználók egy részénél (a Facebook programozói szerint csak azoknál, akik mobilról is bejelentkeztek az oldalra akkoriban) a megjelenítésre váró régi cím felülírta az alapértelmezettet, és ezért jelent meg az a profiloldalakon. A régi állapot visszaállításán jelenleg is dolgoznak a programozók.

A bejelentést egyben arra is felhasználta az oldal szóvivője, hogy reklámozza kicsit az új facebookos levelezőt, amit tökéletesen levélszemétmentesnek ígérnek, ugyanis csak az küldhet rá levelet, akinek azt előzetesen engedélyezzük. Akár hiszünk a programhibás indoklásnak, akár nem, egy biztos: sok millió felhasználó számára a botrány juttatta el a hírt, hogy neki is van eddig nem használt facebookos emailcíme és hozzá tartozó szolgáltatása.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM