Olaszország betilthatja az Apple termékeit
Egyre jobban elmérgesedik a viszony az olasz fogyasztóvédelmi hivatal és az Apple között, utóbbi nemigen reagál előbbi figyelmeztetéseire és büntetéseire, ami ahhoz vezethet, hogy átmenetileg a cég összes termékének forgalmazását betiltják az országban. Ez pedig igen kényes helyzethez vezetne, mivel a vita alapja egy EU-s szabályozás megszegése. Ha ezt beismeri a cég, akkor azt is beismeri, hogy a többi európai országban is törvényt sért, az pedig automatikusan az egész EU-ban büntetés kiszabására kényszeríti a helyi fogyasztóvédelmi hatóságokat.
Az olaszok problémája az, hogy az EU két év ingyenes garancia vállalását írja elő minden elektronikus készülék gyártója számára. Az Apple európai gyakorlata ezzel szemben egy éves ingyenes jótállás, ami bővíthető a fizetős AppleCare Protection Plan programba való belépéssel. Olaszországban ezért egyszer már megbüntették a céget, 1,2 millió dollárra, a fogyasztók megtévesztése címszóval. Ez tavaly decemberben történt, és a cég azóta sem változtatott a jótállási szerződésein. Most újabb bírság vár a cégre hasonló nagyságrendben, és ha továbbra is megszegi a szabályokat, a következő retorzió az érintett termékek visszavonása a kereskedelmi forgalomból, egyelőre csak átmenetileg, 30 napra, aztán végleg.
Az Apple eddig a homokba dugott fej taktikáját választotta, kivárta az ügyintézési határidőket, fellebbezgetett a határozatok ellen, és semmitmondó nyilatkozatokat adott ki, ami szerint az olasz hatóság teljesen félreértelmezi az EU direktíváit. Ha azonban eljut az ügy az Apple-termékek felfüggesztéséig, a cégnek már muszáj lesz lépnie, és változtatni a garanciáin (ami a fizetős jótállás bevételeinek csökkenésével jár majd), ha nem akarja, hogy az egész EU-ban hasonló büntetésekkel kelljen szembenéznie.
Elemzők szerint addig semmiképpen nem fogja feszíteni a húrt az Apple, hogy tényleg kitiltsák a boltokból, hiszen a Samsunggal folytatott jogi háborújában éppen ugyanezt a fegyvert próbálja bevetni a konkurensei ellen több országban is. Ez pedig azt jelenti, hogy a cég pontosan tudja, mekkora piacveszítéssel jár a tiltás, és bármit megtesz, hogy elkerülje azt. Ha a lobbizás nem jár eredménnyel, akár meg is hátrál garanciaügyben, csak hogy ne mutasson támadási felületet más országokban is ezzel.