További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A júniusban befejeződött negyedévet 35 milliárd dolláros forgalom mellett 8,8 milliárdos profittal zárta a cég, és ezzel csalódást okozott a piacnak. Az elemzők az elmúlt negyedév még látványosabb adataihoz közelebbi számokat vártak (a második negyedév végén 39 milliárdos forgalom és 11,6 milliárdos nyereség volt a mérleg).
A cég 26 millió iPhone-t adott el a negyedévben (hogy ez hogyan oszlik meg a kereskedelmi forgalomban még kapható generációk között, arról nincs adat), ami a tavalyi év hasonló időszakához képest közel 30 százalékos emelkedés, viszont a karácsonyi 37 millió és a kora tavaszi 35 millió után komoly visszaesés. Ezt a konkurencia megerősödése (amit a Samsung Galaxy S3 nagyjából egymaga jelent) mellett az európai válság, és az ősszel érkező új generációra való várakozás okozhatja. Az iPhone és kiegészítői 16,2 milliárd dollárral vették ki a részüket a cég forgalmából, vagyis az Apple bevételeinek majdnem a felét adja ma a telefon.
Az iPad viszont szárnyal, a 17 millió eladott darab lenyomja még a karácsonyi adatot is, ilyen sokat még soha, egyetlen negyedéves időszakban nem adtak el a tabletből, a tavaly ilyenkori eladáshoz képest 84 százalékos az emelkedés. A Mac számítógépek érezhetően a háttérbe szorulnak a telefon és a táblagép mellett, a 4 millió eladott példány enyhe, 2 százalékos emelkedést mutat 2011-hez képest, viszont minden második Macet olyan felhasználó veszi meg, akinek még sosem volt Apple-számítógépe. A iPod médialejátszók forgalma tovább csökken, most 6,8 millió kelt el belőlük, ami tíz százalékkal kevesebb, mint tavaly ilyenkor.
Tim Cook vezérigazgató és Peter Oppenheimer pénzügyi igazgató a várakozásoktól elmaradó számok ellenére a töretlen sikertörténet folytatásaként beszélt az elmúlt negyedévről. Az App Store és az iTunes sikere (az alkalmazásboltban már 5,5 milliárd dollárt fizettek ki jutalékként a fejlesztőknek) mellett az Apple Store bolthálózat is látványos számokat mutat fel, a lánc 4,1 milliárd dolláros bevételt termelt a negyedévben (ez boltonként 11,1 milliót jelent). Összesen 83 millió látogatót fogadtak a boltok, ez boltonként és hetente 17 ezer betérőt jelent.
A cég legendásan magas készpénztartaléka a nyereséggel még tovább nőtt, és elérte a 117 milliárd dollárt. A részvényesek régóta morognak amiatt, hogy a cég ilyen nagy tartalékot halmoz fel, és nem befektetésekre használja a pénzét. Az elégedetlen hangok most úgy tűnik, meghallgattattak, a cég osztalékot fizet a résztulajdonosoknak, augusztus 12-i dátummal, részvényenként 2,55 dollárt. Emellett 10 milliárd dollár értékben vásárol vissza a cég a saját részvényeiből, apránként, három év alatt. Ez a két akció sem fogja különösebben megrengetni a cég készpénztartalékát, az osztalékfizetés nagyjából 2,5 milliárdot emészt fel, vagyis a cég számláján továbbra is bőven 100 milliárd dollár feletti összeg marad, több, mint a teljes magyar államadósság.