Benézhetünk mások hálószobájába

2012.08.01. 07:34

Nagyobb ingatlanfejlesztési projektek esetében a lakásokat, irodákat és üzlethelyiségeket azelőtt el kell adni, hogy egy kapavágás történne a kiszemelt telken. Az ingatlanügynökök munkáját nehezíti, hogy csak fotók, látványtervek és 3D animációk állnak a rendelkezésükre, amelyek külső nézőpontból mutatják be az épületet. A leendő tulajdonos általában csak a helyiség alaprajzát tanulmányozhatja át, ami nem nagy segítség. Ezen változtat a Real5D virtális valóságot használó szoftvere, amivel a leendő tulajdonos az ingatlan minden zugát bejárhatja, és ki sem kell tennie a lábát az otthonából.

Lézerpointer és mérőszalag

A Real5D a globális ingatlanpiac átalakítását tűzte ki céljául, ezért a magyar vállalat nem itthon próbált szerencsét a termékével, hanem az Egyesült Államokban. A siker gyorsan jött: Faragó Balázs, a cég alapítója San Franciscóban megnyert a szoftverrel egy induló cégeknek kiírt versenyt, majd nem sokkal később 1,2 millió dolláros induló tőkét szerzett a DoubleRock befektetőcégtől. Ez a cég támogatja a Blueseed projektet is, amelyben egy mesterséges szigeten alakítanak ki több száz irodát. A befektetésről a Szilícium-völgy egyik legmenőbb hírportálja, a TechCrunch is beszámolt.

Az kelthette fel a befektető érdeklődését, hogy virtuális valóságba helyezett háromdimenziós épületmodell nagyon sokféleképpen hasznosítható. Faragó Balázs elmondta, hogy a lengyelországi Poznanban megépülő 93 ezer négyzetméteres pláza szerkezetét 6 hét alatt megépítették, de olyan pontossággal, hogy a felhasználó a virtuális térben mozgó avatárral még a mozgólépcsőket és a lifteket is kipróbálhatja.

A Real5D nem csak a vasat és a betont teszi láthatóvá. Amint eladtak egy üzlethelyiséget, a Real5D csapata berajzolja a helyére az adott cégre jellemző kirakatot, ennek köszönhetően a bérlők jobban látják, miként mutat majd az üzletük a másiké mellett. A poznani plázában beépített idegenvezető robot vezeti végig az érdeklődőt a folyosókon, de akár valódi ingatlanügynökök is beléphetnek a területre. A robothoz hasonlóan ők is avatárral lépkednek a plázában, lézerpointerrel mutatnak rá az épület távolabbi részeire, a vevő pedig méréseket végezhet el a beépített virtuális mérőszalaggal.

Az építészek és az ügynökök után a belsőépítészek is benyomulhatnak a rajzolt épületbe. Az irodákba és a lakásokba berajzolhatók a bútorok, az elektronikus kütyük, és a szoftverben arra is van lehetőség, hogy néhány gombnyomással kicseréljék a kőburkolatot hajópadlóra, a fehér csempét kékre, hátha úgy jobban mutat. Faragó megmutatta, hogy egy prágai lakóház leendő lakói többféle csempe és padlóburkolat közül választhatnak, és azokat néhány kattintással megnézhetik a virtuális környezetben.

Ha már megvan egy épület teljes 3D rajza, az a későbbiekben is jól jöhet, amikor a tulajdonos eladná a lakását. Az érdeklődők úgy pillanthatnak be a hálószobába, hogy a tulajdonosnak ott nem kell semmit sem elpakolnia. A virtuális valóság természetesen nem pótolhatja a valódi lakás bejárását, de megkönnyíti a döntést, ha a vevőnek tucatnyi lehetőség közül kell választania.

„A fejlesztésben az volt a legnagyobb kihívás, hogy a 3D környezetet miként lehet egy átlagos számítógépen elérhetővé tenni. A programunk többéves használt laptopokon is elfut, és a telepítése után már csak a helyszíneket kell letölteni” – mondta Faragó Balázs. A következő nagy feladat, ami előttük áll, hogy több platformon elérhetővé tegyék a szoftverüket. Már készül a Mac OS X-re szánt verzió, és a vállalatnak táblagépek terjedését is számításba kell vennie.

Osztályteremből a tervezőasztalra

Érdekes a Real5D előélete, mert a virtuális valóságot alkalmazó szoftver grafikus motorja már 2007-ben elkészült, és 2010-ben megjelent egy technológiai rendezvényen. A 3D környezetet először a távoktatásban próbálta bevezetni Faragó Balázs testvére, Faragó Péter, aki korábban távközléssel foglalkozott. A testvérek azonban rájöttek, hogy az ingatlaniparban – ahol Faragó Balázsnak tízéves szakmai tapasztalata van – nagyobb igény lenne egy ilyen 3D megoldásra. Természetesen még így is hosszas előkészítő munka előzte meg a Real5D bevezetését. Az 5-6 fős csapat négy éve vágott bele a fejlesztésbe, és ennek során felmérték a tervezőirodák, ingatlanbrókerek, fejlesztők és a leendő felhasználók igényeit.

Faragóék nem tartanak attól, hogy az építészeti tervezőszoftvereket fejlesztő cégekkel kell majd versenyezniük, mert a Real5D szoftvere nemcsak a vasat és a betont helyezi háromdimenziós környezetbe, hanem egymással kommunikáló felhasználókat vezet be a virtuális valóságba.



  • Tippek
  • Bankszámla