Baumgartnernek új kapszulát készítenek
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Felix Baumgartner próbaugrását már többször el kellett halasztani. Végül a szabadesést a tervezettnél magasabbról hajtották végre, ezzel elérték a Joe Kittinger által 1960-ban felállított világrekordot követő második legmagasabb ugrását.
A 3 perc 48 másodpercig tartó zuhanás során a 43 éves osztrák ugró 864 km per órás sebességet ért el. A felemelkedés, a szabadesés és a földet érés is terv szerint zajlott. Az első próbaugrás során feltárt hiányosságokat orvosolták. Első alkalommal a hideg levegő a védőkesztyű alá bejutva gyakorlatilag használhatatlanná dermesztette Baumgartner kezét, és így alig tudta meghúzni az ejtőernyő kioldózsinórját.
Közvetlenül a földet érés után Baumgartner a következőket mondta: „Minél többet gyakorol az ember, annál magabiztosabbá válik. Most már tudjuk, hogy mire számíthatunk, és készen állunk a csúcsdöntésre.” Néhány órával később azonban a műszaki támogató csapat megtalálta a felemelkedés során használt kapszulát, amelyről kiderült: a földet éréskor jelentősen megrongálódott.
Miután Baumgartner kiugrott a kapszulából, azt leválasztották a ballonról. A kapszula ejtőernyő segítségével, de durván ért földet, sziklás talajon, és az oldalára csapódott. A becsapódáskor megsérült a külső burkolat és más fontos alkotóelemek. A roncsot visszaszállították a kaliforniai Lancasterben található Sage Cheshire Aerospace gyárba, ahol tíznapos tesztelésnek vetették alá.
Art Thompson, a Red Bull Stratos műszaki projektigazgatója megerősítette, hogy a megfelelő belső nyomás fenntartásáról gondoskodó berendezés (amely az atmoszférikus nyomást mesterségesen fenntartja a pilóta számára) és a fő elektronikus támogató rendszerek nem sérültek. A kapszula életvédő berendezéseinek bizonyos alkatrészeit azonban kicserélik. A külső burkot - egy tartalék kapszula anyagait felhasználva - lecserélik.
A javításokat követően a helyreállított kapszulát a sztratoszférában uralkodó állapotokat utánzó magassági kamrában, a texasi San Antonio-ban található Brooks-City Bázison még egyszer tesztelik. A várhatóan szeptember 24-t teszt után a csapat megkapja a repülésbiztonsági jóváhagyást, és az éles küldetésre október első két hetében kerülhet sor. Ebben az időszakban az időjárási feltételek kedvezőek, gyenge a légmozgás és az ég felhőtlen, ami elengedhetetlen az 55 emelet magasságú ballon indításához.