Bérgyilkosok, pandák és kiborg nindzsák
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Bethesda standján zárt ajtók mögött mutogatták az FPS játékok múltját és jövőjét. Előbbit a Doom 3: BFG Edition, utóbbit pedig a Dishonored képviselte. A Dishonored meglehetősen egyedi játék, ahol a futurizmus és a XVIII. század elemei keverednek; ha nem tudnánk, hogy a Half-Life 2 egyik látványtervezője is dolgozott a projekten, rövid játék után amúgy is világossá válna. A bemutatott pályán kanálisok és szűk utcácskák között manőverezve kellett elkerülni a lépegető robotokat, hogy bejuthassunk egy álarcosbálra, és kiiktathassuk a célszemélyt. Alapvetően kaland-elemekkel felruházott bérgyilkos-szimulátorról van szó, ahol a játékmenet egy klasszicista köntösbe bugyolált Deus Exet idéz.
A Doom 3: BFG Edition ezzel szemben keményvonalas, retro lövöldözés, jó értelemben vett primitív akciójáték. Nem csak azért tűnik annak, mert a Doom 3 régen, nyolc éve jelent meg, hanem azért, mert már akkor is régi vágású shooternek számított. Az eredeti verzió horrorisztikus hatásai kissé háttérbe szorultak; a korábban felváltva alkalmazott fegyvert és zseblámpát most egyszerre is használhatjuk, és maga a játékmenet is sokkal pörgősebbnek, keményebbnek tűnik.
Bár a fejlesztő id software alapvetően technokrata cég, a Doom 3-on nagyon látszik, hogy már nyolcéves, HD felbontás ide vagy oda. Az viszont pozitív, hogy az újrakiadás nem csupán a Resurrection of Evilt és a Lost Missiont, a két küldetéslemezt, hanem az első két Doomot is tartalmazza. Aki pedig technikai bravúrt vár az id software-től, az a fejre csatolható virtuális szemüveggel, vagy 3D támogatással is játszhatja a Doom 3-at.
Mobiltól az asztali konzolig
A konzolgyártók közül csak a Sony vett részt a Gamescomon, de átütő erejű újdonságokkal ők sem szolgálhattak - elvégre alig két hónap telt el a Los Angeles-i E3 óta. Az látszik, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a Playstation Mobile-ra; mivel maguk is fejlesztenek androidos telefonokat, amelyeken akár Playstation emulátorokat is futtathatunk, nem meglepő, hogy látnak potenciált ebben a szegmensben is. Olyannyira, hogy a mobilos platformjaikhoz megnyerték támogatónak a Q? Entertainmentet, a Tecmo Koei-t, a Segát, a THQ-t és a D3 Publishert is, így nem csupán asztali konzolon, de okostelefonokon is terjeszkedhetnek.
A keményvonalas játékosoknak örömteli bejelentés lehetett a Cross Buy program; ez a Playstation Vita és a Playstation 3 közti átjárhatóságot erősíti. Aki megvesz egy játékot az egyik platformra, a másikon is játszhatja azt - feltéve, hogy az adott szoftver támogatja ezt az opciót. A Cross Buy egyelőre három játékkal lesz elérhető: a Ratchet & Clank: Full Frontal Assaulttal; a Sly Cooper: Thieves in Time-mal, és a Playstation All-Stars Battle Royale-lal. Mivel számos játék van, ami mindkét platformra megjelenik, a jövőben valószínűleg több Cross Buy játékot is láthatunk, de nem biztos, hogy a külsős fejlesztők támogatni fogják; nekik az a jó, ha kétszer adhatják el ugyanazt.
A Vita-játékok közül a FIFA 13-at, a Killzone: Mercenaryt, az Assassin's Creed III: Liberationt, illetve a Call of Duty: Black Ops Declassified-ot demózták, valamint a Littlebigplanetet is fejlesztő Media Molecule új platformjátékát, a Tear Awayt. Szintén érdekes lehet a Playstation Move támogatásra kihegyezett Until Dawn, a kisebbek továbbra is lenyűgözőnek találhatják a J. K. Rowling nevével fémjelzett Wonderbookot, az indie játékok rajongói pedig új kedvencet találhatnak a letölthető címként megjelenő Rainben.
Titánok harca
A Ubisoft izgalmas és friss E3-as sajtókonferenciája után joggal várhattunk volna el néhány AAA kategóriás címet és nagy bejelentést, de a bemutatón jóformán csak az online portfóliójukkal büszkélkedtek. Hiába, hogy böngészőből is futtathatjuk a Silent Hunter Online kőkemény tengeralattjáró-szimulációját, hiába, hogy browser-alapú, ingyenes játékként lesz elérhető a Settlers Online és az Anno Online, hiába, hogy egyszerre több játékkal is támogatják a Might & Magic brandet, a csúcskategóriás anyagokat ez legfeljebb kiegészítheti, de nem pótolhatja.
A kiállított játékok terén mindenesetre kitettek magukért. Bemutatták például a roppant szórakoztató Rayman Legendst, ami, mint időközben kiderült, Wii U exkluzív lesz. Nagy erőkkel promózták az E3-on óriási tapsot kapott Far Cry 3-mat, a népszerű táncos ritmusjáték-sorozat új részét, a Just Dance 4-et és az Assassin's Creed III-at is – igaz, ez utóbbi esetben a lelkesedést némileg lelohasztotta, hogy táblák figyelmeztették a látogatókat a 300 perces sorban állásra. Volt, aki türelmesen kivárta a sorát, minden elismerésünk az övék.
Az Electronic Arts standjánál a Need for Speed: Most Wantedet három sportkocsival és óriásvásznon pergő trailerekkel demózták, de tisztességes rivaldafényt kapott a Crysis 3 is; ennek a legcsábítóbb újítása a Hunter nevű multiplayer játékmód, ami leginkább a Predatorra emlékeztetett. A cég mostanában biztonsági játékot folytat; a FIFA 13, a Dead Space 3 és a Medal of Honor: Warfighter csupán újabb epizódok a korábbi sikercímekhez. A Ubisofthoz – és szinte mindenki máshoz – hasonlóan az EA is lát fantáziát az ingyenes játékokban; ilyen lesz például a Frostbite 2 grafikus motorral meghajtott új Command & Conquer játék is.
Bár maguk a konzolgyártók nem szívesen nyilatkoznak a következő generációs platformokról, úgy tűnik, ez az önkorlátozás a külsős partnerekre és kiadókra nem vonatkozik. Frank Gibeau, az EA Labels vezetője szerint hamarosan eljön a következő konzolgeneráció; az IGN-nek nyilatkozó Gibeau legalábbis azt állította, hogy ő már látta az új Playstationt és az új Xboxot.
A Blizzard standja óriási volt, és nem is kellett sorban állni, hogy kipróbálhassuk a játékaikat; temérdek gépen futtatták a multiplayerben is játszható Starcraft 2-t, és óriás kivetítőkön játszották a World of Warcraft új kiegészítőjéhez, a Mists of Pandaria trailerét is. Az új videó megítélése igencsak ellentmondásos volt a rajongók körében; úgy tűnik, a felhasználóbázis csökkenését csak a pandamaci szerepeltetése akadályozhatja meg.
Nemzetközi vizeken
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Nemzeti Külgazdasági Hivatalnak köszönhetően számos magyar cég saját standdal tűnhetett fel a rendezvényen. Akkor azonban nem esett szó a szintén magyar Neocore Games által fejlesztett játékról, a The Incredible Adventures of Van Helsingről. A Van Helsing leginkább a Diablóra emlékeztet: izometrikus felülnézet, akció- és szerepjáték-elemek, lőfegyverrel, karddal és támadó varázslatokkal kaszabolható ellenfelek. Az említett fegyvercsoportok mindegyikét külön fejleszthetjük a megszerzett tapasztalati pontok függvényében, kombinálhatjuk és továbbfejleszthetjük a használható tárgyakat, ráadásul ha egyedül nem boldogulnánk, akár négyen is játszhatjuk kooperatív módban. A játék még idén megjelenik, PC-n és Xbox Live-on lesz elérhető.
A japán cégek némileg visszafogottabban képviseltették magukat a rendezvényen, ami érthető: nekik inkább a hazai és az amerikai piacra érdemes fejleszteniük. Ettől függetlenül jelen volt a Capcom, bemutatta a Remember Me című cyberpunk akciójátékot, és új trailert villantott a Devil May Cry-újragondolásból, a DmC-ből. Jelen volt a Konami, a Pro Evolution Soccer legújabb részét, az EA-féle FIFA egyetlen valamirevaló riválisát mutogatta a standján, és hét lakat alatt őrizte a Metal Gear Rising: Revengeance-t, amiben egy kiborg nindzsával kaszabolhatunk.
És jelen volt a Square Enix. Nekik, szemben a tradicionális japán fejlesztőkkel, érdekükben áll figyelembe venni a nemzetközi piacot. Mióta az RPG mogul felvásárolta az Eidos Interactive-ot, azóta jóformán csak a nyugati fejlesztőik garantálják a cég anyagi biztonságát és respektjét. Bemutatták például a Hitman: Absolutiont is; erről kiderült, hogy egy jópofa multiplayer játékmóddal, a Contracts-szel online ranglistán is versenyeztethetjük majd a legjobb eredményeinket.
Ami meglepő volt, hogy ismét előrántották a kalapból a Final Fantasy XIV-et is. Az egyre kevésbé patinás széria legutóbbi felvonásának a PC verziója annyira botrányosra sikerült, hogy először nem mertek érte pénzt kérni, majd szép lassan elfelejtették a PS3 verziót. Úgy tűnik, a projekt lassan végre révbe érhet, és sikerül játszható formába pofozni a játékot – ami éppenséggel időszerű lenne, mert már így is két év késésben vannak.