Hadat üzen a Facebook a kamu lájkoknak
A Facebook a hivatalos blogján jelezte, hogy vége a hirdetőket átverő, tömeges lájkolásra tenyésztett kamu felhasználók korának a közösségi oldalon. Az oldal hirdetési modellje a hagyományos bannerek mellett a cégek, termékek saját oldalain alapul, amelyekre a felhasználók a lájk gombbal feliratkozhatnak, majd onnan mindenféle (akár reklám) üzenetet kapnak. Az utóbbi időben futott fel a rendszer kiskapuit kihasználó csalók biznisze, akik lájkokat árulnak ipari mennyiségben, a valóságban nem létező felhasználókat generálva és a nevükben automata programokkal kattintgatva. A Facebook szabályzata szerint ez tilos, de eddig nemigen tettek lépéseket a jelenség ellen.
Az automata lájkolórobotok ellen automata védelmet épít a Facebook, ami azonosítja a kamu, vagy vírussal fertőzött felhasználót. A becslések szerint a céges oldalakon a lájkok, és ezáltal a rajongók kevesebb mint egy százaléka fog átlagosan eltűnni.
A Facebookon a százmilliót közelíti a szabálytalan felhasználói fiókok száma, ennek nagyjából fele duplikált felhasználó (hírességek szoktak például a privát ismerősi körük számára titkos fiókot fenntartani álnéven, plusz egy hivatalosat, vagy facebookos anonim kommenteléshez szokás még fiktív felhasználót gyártani). Tíz-tizenöt millióra tehető a direkt spamterjesztésre vagy klikkelőfarmok tagjainak létrehozott felhasználók száma, ami elsőre óriási számnak tűnik, de az oldal teljes felhasználótáborához képest csupán másfél százalék.
A Facebooknak ezzel párhuzamosan eleget kell tennie az amerikai kereskedelmi kamara kérésének is, és az eddiginél jóval átláthatóbb és egyértelműbb módon jelezni a felhasználók számára, hogy az oldalon megadott információkból mi marad privát, és mit osztanak meg a világgal. Az oldal több komoly adatvédelmi botrányba is belekeveredett már ilyen ügyekben, és elvileg jogsértésenként 16 ezer dolláros büntetés is kiróható rá.