További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Két nappal az új, karácsonyi szezonra szánt termékei bejelentése (és néhány előre belengetett adat, mint az iPad-család 100 milliós eladott példányszáma) után az Apple közzétette az elmúlt negyedéves üzleti eredményeit. A számok szerint folytatódik az Apple-diadalmenet: az adatok újra felülmúlták a tőzsdei elemzők várakozásait, és a cég eddigi rekorderedményeit egyaránt.
A szeptember végével lezárult negyedév végén a cég teljes bevétele 36 milliárd dollár, a tiszta nyeresége pedig 8,2 milliárd volt (utóbbi nagyjából 1772 milliárd forintnak felel meg). A számok messze felülmúlják a tavalyi év hasonló időszakának eredményeit, pedig az akkori 28,3, illetve 6,6 milliárd dollár szintén rekordnak számított a cég történetében. A tőzsdei előzetes várakozás 35,8 milliárd, az Apple hivatalos előrejelzése pedig 34 milliárdos forgalom volt, mindkettőt sikerült felülmúlni. A bevétel 60 százaléka származott az Amerikán kívüli területekről - érdekes, hogy ez az arány alacsonyabb, mint a tavaszi negyedéves, vagy a tavalyi adat, annak ellenére, hogy a közhiedelem szerint a csúcskategóriás okostelefonok, tabletek és számítógépek piaca Kínában fejlődik mostanában a legnagyobb tempóban.
A cég legnépszerűbb terméke továbbra is az iPhone, amiből az elmúlt három hónapban 26,9 milliót adtak el világszerte - hogy ebből mennyi volt az adatok lezárása előtt másfél héttel piacra került iPhone 5 részesedése, arról szemérmesen hallgat az Apple jelentése. Mindenesetre az összeladás több mint a másfélszerese a tavaly ilyenkor fogyott iPhone-ok számának. Az iPad eredményei ezzel szemben enyhe csalódást okoztak, a 16-17 milliós várakozások helyett csupán 14 milliót sikerült produkálnia a cégnek. Az elmaradás oka lehet az erősödő konkurencia (a Google Nexus 7 éppen a negyedév közepén jelent meg), vagy az iPad 3 halványabb népszerűsége, mindenesetre a számok tükrében érthető, miért gyorsított az Apple a szokásos egy éves termékcikluson, és hozza ki mindössze 7 hónappal a harmadik generáció után az iPad 4-et, és miért erősíti a kínálatát rögtön két tablettel is, az iPad Minit a 7 hüvelykes kategóriában indítva.
A Mac asztali gépek és notebookok, amelyek egykor a cég fő profilját jelentették, most 4,9 milliós eladással szerénykednek - igaz, ez a szám csak a tabletek és okostelefonok eredményei mellett tűnik alacsonynak, egyébként közel van a cég rekordjához, amit tavaly karácsonykor 5,2 millió eladott géppel állított fel. Az iPod zenelejátszók 5,3 millió eladott darabbal járultak hozzá a sikerhez. Ez az adat évek óta folyamatosan csökken, ahogy az emberek egyre inkább a telefonjuk alapfunkciókaként telintenek a médialejetszásra, és nem vesznek ehhez külön készüléket. Az iPod aranykora 2008-2009 volt, akkoriban az évközi negyedévekben is tízmillió felett adtak el belőle, a karácsonyi szezonokban pedig ennek a dupláját.
Az Apple a mostani rekordok után minden idők legjobb karácsonyi szezonjára számít, Tim Cook vezérigazgató önbizalomtól duzzadó kommentárja szerint a cég valaha volt legjobb termékeit mutatják most fel az okostelefonok, a tabletek, a számítógépek és a médialejátszók területén egyaránt. A cég a következő negyedévre 52 milliárd dolláros bevételt vár.