További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Alig 188 dollár az iPad Mini legolcsóbb modelljének alkatrészköltsége, derült ki az iSuppli elemzőcég tanulmányából. Az iSuppli rendszeresen darabokra szedi az újonnan megjelent hitech kütyüket, és megbecsüli, mennyibe kerülhet azok gyártása. Az adatok hitelességét nemigen szokták kétségbe vonni. A 188 dolláros alkatrészár mellé 10 dollár összeszerelési költséggel számolnak az elemzők, vagyis az új táblagép darabján nagyjából 130 dollárt nyer az Apple. Valójában persze ennél jóval kevesebbet, a becslés nem számol a fejlesztési költségekkel, marketinggel, csomagolással, logisztikával.
Az iPad Mini több mint 40 százalékos árrése a gyártási költség és a fogyasztói ár között még a hagyományosan nagy nyereséggel dolgozó Apple-től is magasnak számít, a harmadik generációs iPadnél ez például csak 37 százalék volt. Az árrés ráadásul egyre nagyobb a drágább, és csak a háttértár méretében különböző modelleknél, ahol az Apple jóval többet tesz rá az árra, mint a plusz memóriacsipek költsége indokolná. A 32 gigás modellnél 52, míg a 64-esnél már 55 százalékot nyer az Apple.
Minden azt jelenti, hogy az Apple tudatosan nem állt be a sorba a Google és az Amazon mellé 7 hüvelykes, 200 dollár körüli árú tabletek piacán, ahol a standard üzleti modell az, hogy a hardveren nincs, vagy minimális a nyereség, és a letölthető tartalmak adják a profitot. A techvilágban megszokott az is, hogy veszteséggel adják a hardvert, és a szoftveren hozza be a gyártó a nyereséget, Így működnek például a játékkonzolok üzleti modelljei, ahol minden egyes eladott játékból jutalékot vesz le a konzol gyártója, ezzel kompenzálva, hogy az anyagár alatt adja magát az alapgépet. Az Apple viszont egyszer kaszál a hardveren, aztán még egyszer a digitális tartalmakon is, amelyeknek a forgalmából 30 százalékot vesz le.
A kockázatos lépés a Mini árazásával úgy tűnik bejött, az Apple a premier utáni napokban 3 milliót adott el a tabletből úgy is, hogy az sok tekintetben gyengébb a 130 dollárral olcsóbb konkurenseinél. Elemzők felhívják a figyelmet arra is, hogy a nagy árrés lehetőséget ad arra is az Apple-nek, hogy szükség esetén belemenjen egy árháborúba, és drasztikusan csökkentse a tablet árát. Ez persze elég negatív reakciókat váltana ki azokból, akik most az eredeti áron vették meg, de a cég láthatóan nem fél az ilyesmitől, az iPad 4-et például alig fél évvel az iPad 3 után dobta piacra, alaposan felbőszítve ezzel a legutóbbi generáció vásárlóit, akik úgy érezték, hogy az új gép megjelenésével elértéktelenedett az övék.
Egy hasonló elemzés szerint az Amazonnak a 199 dollárért árult 16 gigabájtos Kindle Fire HD darabjának legyártása 207 dollárba kerül darabonként.