További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Lassan két éve szállingóznak a pletykák az Apple küszöbön álló következő nagy dobásáról, amivel a tévégyártást forradalmasítja és tarolja le, ahogy a mobilpiaccal tette az iPhone, vagy a zeneiparral az iTunes. A kósza, meg nem erősített híresztelések után most már komoly piaci elemzők beszélnek kész tényként az Apple tévéjéről, az amerikai kábel- és internetszolgáltatóktól olyan hírek érkeznek, hogy éppen azt mérik fel, milyen hálózatbővítést igényel majd az új csodatévé, sőt már egy próbaszéria gyártásáról is rebesgettek híreket a jól értesültek. A Wall Street Journal már tavaly decemberben beszámolt arról, hogy az Apple tévéügyben tárgyal a nagy médiacégekkel.
A 2013 első félévére sejtett megjelenés jól illene az Apple tempójába, hiszen éppen mostanában érik utol a konkurensek az iPadet, itt az ideje, hogy egy új területen villantson valami nagyot a cég – éppen úgy, ahogy az iPadet akkor hozta ki, amikor az iPhone kezdeti fejlettségi előnye elfogyott a vetélytársakkal szemben. A tévégyártás ideális célpont lenne a hódításhoz: óriási piac, ami mostanában stagnál, és a hd felbontás óta igazán nagy ötletet nem látott (a nem túl sikeres 3d-t ne tekintsük annak). Az Apple a márkaneve erejével, a rajongói millióira támaszkodva egy-két forradalmi ötlettel fenekestül felforgathatja az egész piacot.
A legfontosabb különbség az Apple által eddig meghódított iparágak, és a tévépiac között, hogy az ember a tévéjét nem cseréli le olyan gyakran, és olyan könnyedén, mint a telefonját, a tabletjét, vagy akár a számítógépét, ha kijön egy új modell, ami egy kicsit többet tud. Az évente piacra dobott új modellek helyett a cégnek itt inkább a tartalomszolgáltatásra kell helyeznie a hangsúlyt, vagyis az Apple-tévéhez sokkal inkább az iTunes tapasztalatait kell használni, mint az iPhone-ét, vagy az iPadét. Ebből fakad az is, hogy a sikerhez inkább a Netflixet és a többi streamelő szolgáltatást kell az Apple-nek túllicitálnia, mint a Samsungot, az LG-t, a Sonyt, és a többi tévégyártót – akiket már azzal könnyedén lenyomhat, hogy az iPadről és iPhone-ról ismerős technológiákkal és szolgáltatásokkal pakolja meg a tévét.
Mi van a dobozban?
Az Apple termékeinél mindig központi fontosságú téma a formatervezés, és ez egy ilyen, nagy méretű, a lakásban központi helyen levő készüléknél, mint a tévé, különösen fontos. A hírek szerint az Apple-tévé a cég Cinema Display sorozatának designját követi majd, és az iMac óta az összes fontos Apple-termék kinézetét megálmodó legendás designer, Jonathan Ive tervezi majd. A tévé ledes technológiát használ, és természetesen hd felbontású, de a legújabb technológiákat, mint az oled, vagy a 4K felbontás, egyelőre nem vállalja be vele az Apple.
Érdemes megjegyezni, hogy a cég legfontosabb kínai partnere, az Apple-termékek összeszerelését végző Foxconn nemrég 1,6 milliárd dolláros befektetéssel vett át gyárakat a Sharptól, sőt, állítólag a tévégyártásban élen járó, de súlyos anyagi nehézségekkel küzdő japán cég felvásárlására készül. Ezt a lépést tökéletesen megmagyarázná az Apple-től érkező óriási rendelés nagy méretű ledes lcd-kijelzőkre és tévégyártásra. A tévé méretéről 32 és 50 hüvelykes képátló között sok hír érkezett már, az mindenesetre régi Apple-hagyomány hogy egy-egy terméküket aránylag kevés különböző verzióban dobják a piacra, tévéből sem valószínű, hogy a kicsi-közepes-nagy sablonokon túl többet állnának elő.
Egy másik pletyka szerint az Apple az Xbox mozgásérzékelős kontrollerjéhez, a Kinecthez hasonló technológiát építene a tévébe, ami egyben játékkonzolként is működne. Bár az Apple belépését a játékkonzolok világába már sokszor cáfolták, az Apple-cégvezér Tim Cookot mostanában gyanúsan sokat látni a Valve játékfejlesztő háza táján tárgyalni. A Valve a Steam online játékáruházzal és játékos platformmal a videojátékok pécés digitális terjesztésének piacvezetője, nagyjából ugyanazt érték el a játékok területén, amit az Apple a zenében az iTunesszal.
A mozgásérzékelőnél sokkal logikusabb lenne (de végső soron mellé is elfér) a Siri hangfelismerő rendszer és a facetime szolgáltatás beépítése a tévébe, amit több forrás is megerősített. A Siri kiválthatná a távirányítót, és élő beszédben vezérelhetnénk vele a tévét, olyan bonyolult utasításokat is könnyedén kezelve, mint mondjuk kapcsolj át az X csatornára, amikor kezdődik az Y műsor. vagy akár rövid beszélgetésbe bonyolódva vele, hogy keressen nekünk egy vígjátékot vagy sportközvetítést. A Facetime pedig élő videocsetet tenne lehetővé két tévé között. Nem valószínű, hogy a cég kihagyná a lehetőséget, hogy a tévé távirányítójaként az iPhone-t vagy az iPadet használjuk, sőt erre már le is védetett egy szabadalmat.
A tartalom a lényeg
Egy Apple-hagyományoknak megfelelően szép, beszéddel vagy telefonnal irányítható, videócsetes tévé önmagában még nem rengetné meg a világot, almás logó ide vagy oda. A tévében az a lényeg, mit és hogyan lehet nézni rajta, az Apple pedig itt szakadna el a hagyományoktól, és venné át kicsit a kábelszolgáltató szerepét is.
Az alapötlet az, hogy az egyes tévécsatornákat az iPhone alkalmazásaihoz hasonlóan egyesével lehetne megvenni, ahelyett hogy a szolgáltató csomagjai között válogat az ember. Minden csatorna egy-egy appnak felel meg, amiken keresztül aztán streamelhetjük a műsort. Az élő műsor mellett természetesen lenne lehetőség bármikor ismételni, visszanézni régebbi adásokat, vagyis a hagyományos kábeltévé funkciói mellé rögtön a Netflixét is beemelné az Apple. És extra bónuszként a Pandorához hasonló online rádióként is működne a rendszer, ami az iTunes palettájáról a személyes ízlésünknek megfelelő, egyedi zenei kínálatot mixelne nekünk, ahol a Siri segítségével lájkolhatunk, vagy ugrathatunk át zenéket. Ez a sosem látott személyre szabhatóságot kínáló megoldás valóban forradalmasíthatja a tévézést, és a csatornák között is újfajta versenyt indíthatna el, arról nem is beszélve, hogy a nézettség mérése hirtelen sokkal pontosabbá és megbízhatóbbá válna, mint a mai módszerekkel.
A Reuters jelentése szerint az Apple legalább három nagy médiacéggel tárgyal a tartalmaik megjelenítéséről – apró probléma, hogy ezeknek a cégeknek (az MGM, a Viacom és a Lionsgate) elvileg 200 millió dolláros exkluzív szerződésük van a Netflixszel a filmjeik kizárólagos online streamelésére. Az Apple előnyére szól, hogy az iTunes miatt már régóta kapcsolatban (sőt: üzletileg nagyon is jól fialó kapcsolatban) van ezekkel a cégekkel, és az elmúlt évek Apple-sikersztorijai után egyetlen potenciális partner sem szeretne kimaradni a cég következő nagy dobásából.
És hogy is hívják?
Bár valószínűleg jelenleg ez a legkisebb problémája, amikor a keresztelőre kerül a sor, bajban lesz az Apple a tévé elnevezésével. Az iTV elnevezés adná magát, de ezen a néven fut több mint 50 éve az egyik legnépszerűbb angol tévécsatorna is, így a név nyilván erősen le van védve, és egyébként is jól összezavarná a vásárlók egy részét. Nem jó az Apple TV név sem, hiszen ez egy már létező termék, a cég mérsékelt sikerű set-top boxa, amivel még úgy is sokan keverni fogják az új tévét, ha nem lesz azonos a nevük. A legnépszerűbb nevek online körökben az iScreen és az iPanel.
Fontos kérdés az ár is, amiben az Apple hagyományosan nem szokott különösebben szemérmes lenni. A tévé árazásában az elemzői tippek 1200 és 1600 dollár között szórnak (270-360 ezer forint), a szakértők abból indulnak ki, hogy az Apple a szolgáltatások és a márkanév miatt egy hasonló méretű és technikai részletekkel bíró tévé árának másfél-kétszeresét fogja elkérni a saját készülékéért.