Saját Google-t épített a Facebook
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Facebook hivatalosan is hadat üzent a Google-nek - ez volt a közösségi oldal nagy várakozásokkal övezett keddi sajtótájékoztatójának fő tanulsága. Az eseményt múlt héten hirdették meg, a szűk körben kiküldött meghívókon egyetlen mondat szerepelt: "gyere, és nézd meg, mit építünk". Rögtön elterjedtek a pletykák a Facebook saját márkás telefonjának bejelentéséről, a mobilos hirdetési rendszer megújításáról és az oldal drasztikus átszervezéséről. A nagy várakozás a cég részvényárfolyamát a 30 dolláros szint felé emelte, ilyen magasan tavaly nyár óta nem járt a Facebook-papír.
A Facebook Graph Search bemutatkozása óriási jelentőségű: eddig minden kereső hazai pályán próbálta legyőzni a Google-t, sikertelenül. A Graph Search ehelyett alternatívát kínál a Goolge mellé, amivel viszont hatalmasat haraphat az online keresések mellett megjelenő reklámok piacából. A Google általános kérdésekre ad általános válaszokat. A Graph Search ezzel szemben nem a weben keres, hanem mindenkinek külön-külön meghatározott facebookos életében, kizárólag a vele megosztott információkban - ez pedig pontosan az, ahová a Google nem lát be. További rossz hír a Google számára, hogy a Graph Search a Microsofttal együttműködésben készül, és ha a speciális facebookos keresés nem jár értékelhető eredménnyel, akkor a Bing találati listájára támaszkodik.
A Graph Search alapja, hogy ezentúl az ismerőseink között sokkal könnyeben kereshetünk. Mark Zuckerberg a bemutatón a "Friends who like Star Wars and Harry Potter" a "What music do my friends like?" és a "Friends of friends who are single men in San Francisco" kereséseken át mutatta meg, hogy az algoritmus megérti a teljes mondatban feltett kérdéseket, és rendre kilistázza az ismerőseinket, akik szeretik a Star Warst és a Harry Pottert is, összeállítást készít a barátaink zenei ízléséről, illetve kilistázza az ismerőseink ismerősei közül a San Franciscoban lakó szingli férfiakat. A dolog hasonlóképpen működik fotókkal is.
De nem csak a barátainkat találhatjuk meg így, a Graph Search igazi potenciálja az olyan keresésekben rejlik, ahol az ismerőseink véleményére többet adunk, mint a világéra. Ha például egy szusiétteremre keresünk rá a Google-ben, a találatok az általános népszerűség, forgalom alapján lesznek listázva, plusz esetleg az ip-cím alapján meghatározott földrajzi helyzetünkhöz közelieket előre veszi a program. A Graph Search ezzel szemben arra is támaszkodik, amit az ismerőseink megosztottak Facebookon, amit lájkoltak, írtak, kommenteltek, bejelentkeztek. Ezért adhat más, sokkal inkább személyes érdeklődésre szabott eredményt egy Facebook-keresés, mint a Google. De még ha esetleg nem is ad nagyon más találatokat, az biztos, hogy a javarészt a megszokásra épülő Google-használattal szemben most először egy legalább ugyanilyen erős megszokást, a Facebook-használatot állítja hadrendbe a Graph Search az évi 50 milliárd dolláros keresésihirdetés-piacért folyó harcban.
A kereső egyelőre a fejlesztés bétatesztjének fázisában van, teszternek itt lehet jelentkezni. Első fordulóban százezer amerikai felhasználónál kapcsolják be a funkciót, és már gőzerővel zajlik a mobilos verzió, illetve az angol mellett a többi nyelvet támogató változat fejlesztése is. Zuckerberg külön kitért arra is, hogy nagyon odafigyelnek a potenciális adatvédelmi problémákra, és a kereső csak olyan információkat fog feldobni rólunk, amiket a világgal, vagy a keresést elindító személlyel megosztottunk. Ez persze nem gyógyír arra, hogy a Facebook-felhasználók jelentős része egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy mit kivel oszt meg.
Elemzők szerint a Facebook-kereső bemutatkozása gyökeresen alakíthatja át az átlagfelhasználók internetezési szokásait, és ez lehet a valaha volt legkomolyabb fenyegetés a Google hegemóniájára. Ahogyan a facebookos cset és levelező részben átvette az üzenőprogramok és az email helyét, ahogy a közösségi oldal a legnagyobb fotómegosztóvá vált, úgy a Graph Search feleslegessé teheti egy külön oldalra való átváltást és a Google használatát, ha keresésről van szó - hiszen most már ezt is megtehetjük a Facebookon belül, esetenként sokkal hasznosabb találati listákat kapva, mint a Google-től.