Árpád
-2 °C
4 °C

Saját Google-t épített a Facebook

2013.01.15. 20:22

A Facebook hivatalosan is hadat üzent a Google-nek - ez volt a közösségi oldal nagy várakozásokkal övezett keddi sajtótájékoztatójának fő tanulsága. Az eseményt múlt héten hirdették meg, a szűk körben kiküldött meghívókon egyetlen mondat szerepelt: "gyere, és nézd meg, mit építünk". Rögtön elterjedtek a pletykák a Facebook saját márkás telefonjának bejelentéséről, a mobilos hirdetési rendszer megújításáról és az oldal drasztikus átszervezéséről. A nagy várakozás a cég részvényárfolyamát a 30 dolláros szint felé emelte, ilyen magasan tavaly nyár óta nem járt a Facebook-papír.

A Facebook Graph Search bemutatkozása óriási jelentőségű: eddig minden kereső hazai pályán próbálta legyőzni a Google-t, sikertelenül. A Graph Search ehelyett alternatívát kínál a Goolge mellé, amivel viszont hatalmasat haraphat az online keresések mellett megjelenő reklámok piacából. A Google általános kérdésekre ad általános válaszokat. A Graph Search ezzel szemben nem a weben keres, hanem mindenkinek külön-külön meghatározott facebookos életében, kizárólag a vele megosztott információkban - ez pedig pontosan az, ahová a Google nem lát be. További rossz hír a Google számára, hogy a Graph Search a Microsofttal együttműködésben készül, és ha a speciális facebookos keresés nem jár értékelhető eredménnyel, akkor a Bing találati listájára támaszkodik.

A Graph Search alapja, hogy ezentúl az ismerőseink között sokkal könnyeben kereshetünk. Mark Zuckerberg a bemutatón a "Friends who like Star Wars and Harry Potter" a "What music do my friends like?" és a "Friends of friends who are single men in San Francisco" kereséseken át mutatta meg, hogy az algoritmus megérti a teljes mondatban feltett kérdéseket, és rendre kilistázza az ismerőseinket, akik szeretik a Star Warst és a Harry Pottert is, összeállítást készít a barátaink zenei ízléséről, illetve kilistázza az ismerőseink ismerősei közül a San Franciscoban lakó szingli férfiakat. A dolog hasonlóképpen működik fotókkal is.

De nem csak a barátainkat találhatjuk meg így, a Graph Search igazi potenciálja az olyan keresésekben rejlik, ahol az ismerőseink véleményére többet adunk, mint a világéra. Ha például egy szusiétteremre keresünk rá a Google-ben, a találatok az általános népszerűség, forgalom alapján lesznek listázva, plusz esetleg az ip-cím alapján meghatározott földrajzi helyzetünkhöz közelieket előre veszi a program. A Graph Search ezzel szemben arra is támaszkodik, amit az ismerőseink megosztottak Facebookon, amit lájkoltak, írtak, kommenteltek, bejelentkeztek. Ezért adhat más, sokkal inkább személyes érdeklődésre szabott eredményt egy Facebook-keresés, mint a Google. De még ha esetleg nem is ad nagyon más találatokat, az biztos, hogy a javarészt a megszokásra épülő Google-használattal szemben most először egy legalább ugyanilyen erős megszokást, a Facebook-használatot állítja hadrendbe a Graph Search az évi 50 milliárd dolláros keresésihirdetés-piacért folyó harcban.

A kereső egyelőre a fejlesztés bétatesztjének fázisában van, teszternek itt lehet jelentkezni. Első fordulóban százezer amerikai felhasználónál kapcsolják be a funkciót, és már gőzerővel zajlik a mobilos verzió, illetve az angol mellett a többi nyelvet támogató változat fejlesztése is. Zuckerberg külön kitért arra is, hogy nagyon odafigyelnek a potenciális adatvédelmi problémákra, és a kereső csak olyan információkat fog feldobni rólunk, amiket a világgal, vagy a keresést elindító személlyel megosztottunk. Ez persze nem gyógyír arra, hogy a Facebook-felhasználók jelentős része egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy mit kivel oszt meg.

Elemzők szerint a Facebook-kereső bemutatkozása gyökeresen alakíthatja át az átlagfelhasználók internetezési szokásait, és ez lehet a valaha volt legkomolyabb fenyegetés a Google hegemóniájára. Ahogyan a facebookos cset és levelező részben átvette az üzenőprogramok és az email helyét, ahogy a közösségi oldal a legnagyobb fotómegosztóvá vált, úgy a Graph Search feleslegessé teheti egy külön oldalra való átváltást és a Google használatát, ha keresésről van szó - hiszen most már ezt is megtehetjük a Facebookon belül, esetenként sokkal hasznosabb találati listákat kapva, mint a Google-től.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?