Zoltán
21 °C
36 °C

500 milliót hozhat a Facebook Graph Search

2013.01.16. 18:02

Felemás fogadtatásra talált a Facebook tegnap bejelentett nagy újdonsága, a Graph Search. A cég részvényárfolyama 5 százalékot esett a bemutató után, és újra a 30 dolláros határ alá került, ez arra utal, hogy a tőzsde valami nagyobb szabású dologra készült, például direkt Google-konkurencia webes kereső, vagy saját márkás okostelefon bejelentésére. Abban egyetértenek az elemzők, hogy a facebookos kereső nem fogja megdönteni a Google uralmát a piacon, de hosszú távon sok pénzt kereshet vele a közösségi oldal.

A szakértők kiemelik, hogy a facebookos kereső remek felületet nyújt majd célzott hirdetések megjelenítésére, és ha az egymilliárdos felhasználói tábor tagjaitól éves átlagban csak egy fizetett linkre kattintást várunk el, az is 500 millió dollárral dobhatja meg a közösségi oldal bevételét. A Google azonban csak bizonyos kategóriákban és speciális keresőkben (Places, Maps) fogja várhatóan megérezni az új vetélytársat, az inkább olyan oldalaknak fog komoly konkurenciát állítani, mint az étteremajánló Yelp, vagy a Match.com randioldal.

Nagy kérdés az is, hogy mikor építi be a Facebook a kereső funkciót a mobilos alkalmazásaiba, amelyek egyre inkább a legfontosabb, és legtöbbet használt platformjává válnak a közösségi oldalnak. Ráadásul, mivel a mobil GPS-koordinátákat is ad, a földrajzi hely bevonása a keresésbe még relevánsabb találati listákat, és több kattintást hozhat.

Váratlan nyertese lehet viszont az egész facebookos újításnak a Microsoft. Azokat a kereséseket, ahol a Facebook speciális, közösségi oldalon belüli adatbázisával dolgozó algoritmus nem tud kiszolgálni, automatikusan a Microsoft keresőjének, a Bingnek ad át a rendszer, hogy valamilyen találati listát mégis csak kapjon a felhasználó. A Binget régóta próbálja már a Microsoft pénzt és energiát nem kímélve a Google komoly konkurenciájává tenni, eddig sikertelenül. A Facebook felhasználóinak puszta tömege azonban nagy lökést adhat a Bing forgalmának, ha az emberek rászoknak arra, hogy az új böngészőablak nyitása és ott a Google használata helyett a Facebook keresőmezőjébe írják be, amire éppen kíváncsiak.