Felezné a repülők fogyasztását a NASA
A NASA bemutatta Flying Wing kódnevű fejlesztését, amin három éve dolgoznak az űrhivatal mérnökei a Pratt & Whitney és a Boeing szakértőivel közösen. A projekt eddig 300 millió dollárt vitt el, de úgy tűnik, hamarosan meghozhatja a gyümölcsét, a forradalmian új technológiákkal felszerelt repülőgép a mai utasszállítók fogyasztásához képest a felére csökkentheti a repülőgépek üzemanyagigényét. Ehhez két ponton kellett elszakadni a hagyományos repülőgépek építési konvencióitól: az egyik a speciális formatervezés, és a felhasznált anyagok, amelyek 25 százalékkal könnyebb gépet eredményeznek, a másik egy új típusú, az eddigieknél jóval hatékonyabb motor bevezetése.
A Flying Wing legnagyobb újdonsága a forma, ami szakít a mai repülőgépeknél egyeduralkodó, csőszerű test szárnyakkal alapelvvel, és rájára emlékeztető, széles, lapos formát hoz helyette. Az aerodinamikai előnyök mellett ez a forma sok legyőzendő mérnöki kihívással is jár, a legnehezebb azt megoldani, hogy a gép törzse stabil legyen, ellenálljon a nagy sebességnél a gépre ható erőknek, és közben fenntartsa a belső részben a nyomást (csőszerű géptörzs esetén ez jóval egyszerűbb, ezért követi ezt a formát gyakorlatilag az összes repülő egy évszázada). A lekicsinyített, 6 méteres prototípus megépítéséhez a mérnökök különleges, szénszálas kompozit anyagokat használtak, így jelentősen könnyebb lett a gép - hasonló irányba halad egyébként a Boeing is a Dreamliner megépítésekor.
A gép másik újdonsága a motor, amit Ultra-high Bypass Engine kódnéven fejlesztenek, és jóval hatékonyabb, mint a mai repülőgépmotorok. Cserébe a mérete is nagyobb, így nehézségekbe ütközött a szokásos helyre, a szárnyak alá való beépítésük (amit az új forma egyébként se nagyon támogat). A két hajtómű ezért a gép hátára, a farokrászre került, ami egyébként érezhetően csökkenti az utastérben a zajterhelést is.
Fay Collier, a NASA-program vezetője szerint a Flying Wingben bemutatkozó technológiák már a következő 8-10 évben megjelenhetnek az új repülőgépek fejlesztésében, de a teljes design megjelenését a piacon húsz év múlvára várja. A kutatócsoport most egy nagyobb, távirányítással vezérelhető prototípust építenek, hogy a szélcsatornás tesztek után élesben is kipróbálhassák a gépet.