Millióknak tartozhat a Facebook 10 dollárral
Peren kívüli megegyezéssel igyekszik kibújni a Facebook egy kényelmetlen bírósági tárgyalás alól, és 20 millió dolláros alapot hozott létre azoknak a kártalanítására, akik nevében a per indulna. Ez azt jelenti, hogy minden Facebook-felhasználó, aki úgy érzi, hogy érintett az ügyben, jelentkezhet a maga kártérítéséért, és ha elfogadja a tíz dolláros fájdalomdíjat, azzal vállalja azt is, hogy nem viszi perre az ügyet. A lehetőség egyelőre csak Amerikában él, de nem kizárt, hogy ha sikeres lesz az akció, az EU-ban is felkapja az ügyet egy ügyvédi iroda, aminek ez rendkívül jó reklám lehet.
A probléma a Facebook szponzorált poszt funkciójával kapcsolatos. Ezek olyan üzenőfali bejegyzések, amelyeket nem az ismerőseink írnak, hanem egy-egy reklámozó cég pénzéért cserébe helyez el a Facebook a falunkon. Hogy mégis csak érdekesnek és személyesnek tűnjenek ezek a bejegyzések, a cég sokáig azt a trükköt alkalmazta, hogy a reklám mellé odaírta, hogy melyek azok az ismerőseink, akik lájkolták az adott céget, márkát vagy terméket. Egy sörreklám például így túl tudott lépni azon a szokásos üzeneten, hogy ez a sör jó, és ilyet kéne innod - ehelyett azt tudta mondani, ilyen sört kéne innod, látod, ez az X barátod már ilyet iszik.
Az azonban jogilag nem tisztázott, hogy a közösségi oldal felhasználhatja-e reklámokban a felhasználói ilyen jellegű személyes adatait. A Facebook szerint természetesen igen, de nem akarták megkockáztatni az erről folyó bírósági tárgyalás kimenetelét, illetve az egész ügy negatív reklámértékét, így inkább úgy döntöttek, peren kívül egyeznek meg a sértettekkel, akiknek 10 dollár elég lesz ahhoz, hogy ne csatlakozzanak a perhez. A fájdalomdíj begyűjtéséhez nem is kell feltétlenül bizonyítanunk, hogy a nevünket felhasználta a közösségi oldal szponzorált bejegyzéseknél, elég ha úgy emlékszünk - a Facebook archívumából majd elő fog kerülni a bizonyíték, ha tényleg így volt. Akiknél biztos az érintettség, azokat a Facebook emailben értesítette a lehetőségről - de mivel a levél tartalma az ajándék pénzzel túlságosan is hasonlít a lánclevélben és spamben terjedő átverésekre, sokan egyszerűen nem hiszik el, hogy valódi.
A pénzért májusig lehet jelentkezni, addigra kiderül az is, hogy elég lesz-e a kétmillió panaszos kártalanítására elkülönített összeg, vagy a 150 millió amerikai Facebook-felhasználóból több fantáziáját mozgatja meg Zuckerberg tizese.