Az Amazon az új Apple
A technológiai óriáscégek sorában az Amazon is közzétette negyedéves pénzügyi jelentését a tavalyi év utolsó három hónapjáról. A világ legnagyobb webáruháza számára ez az időszak még fontosabb, mint egy átlagos számítástechnikai cégnek, hiszen a karácsonyi szezonban bonyolítja le a forgalmának nagyon nagy részét. Az Amazon számai első ránézésre csillagászatiak (21,27 milliárd dolláros bevétel), másodikra kicsit aggasztóak (csak 97 millió dollár nyereség). A legérdekesebbnek talán az tűnhet az adatok között bányászva, hogy az e-könyv végleg legyőzte a papírt: előbbiek forgalma 70 százalékot emelkedett tavaly óta, míg a papírkönyveknél a novemberi és decemberi forgalom közti emelkedés csupán 5 százalék volt - pedig ugye karácsonykor mindneki könyvet vesz ajándékba.
Még borúsabbra vált a kép, ha az Apple-jelentés tanulságaiból kiindulva azt nézzük meg, hogyan viszonyulnak a legfontosabb számok a tavalyi adatokhoz, illetve a Wall Street elemzőinek várakozásaihoz. A bevétel több mint egymilliárddal volt kevesebb, mint a piacelemzők előrejelezték, a nyereség pedig csaknem a felére zuhant a 2011-es utolsó negyedév óta, ami igen gyászos trendet mutat. Ha abból indulunk ki, hogy az Apple részvényárfolyama rekordforgalom és rekordnyereség mellett, az elemzők számaitól csupán milliméterekre elmaradva gyakorlatilag összeomlott, az Amazonnál csak katasztrófát várhatunk.
Ehhez képest az Amazon részvényárfolyama a jelentés nyilvánosságra hozatala után rekordmagasságba szaladt, 285 dollárnál állt meg, ami a cég értékét 125 milliárd dollárra teszi. Ilyen sokat még sosem ért az Amazon a 19 évvel ezelőtti indulása óta, és 2008 vége óta meghétszerezte a piaci értékét (a páratlan sikertörténet Apple növekedése ugyanezen periódus alatt egyébként 4 és félszeres).
Hogy miért reagált látszólag értelmetlenül a tőzsde, arra ismét csak az a magyarázat, ami az Apple esetében volt: a befektetők nem egyszerűen az adatokat nézik, hanem azt, hogy mi van mögötte, mik a cég kilátásai. Az Apple-nél az elképesztő számok (a profit 135-ször volt nagyobb az Amazonénál!) mögött azt látták, hogy a dinamikus növekedésnek vége, a konkurencia a cég fejére nőtt, és az okostelefonos biznisz pont olyan területeken - fejlődő országok, olcsó készülékek - mutat növekedést, ahogy az Apple gyenge. Az Amazon piaca, az online kereskedelem ezzel szemben éppen az óriási bővülés fázisában van, és a cég betonstabil piacvezető, egy olyan szegmensben, ahol az épkézláb konkurencia megjelenése nagyon hosszú és energiaigényes folyamat.
Online kereskedelemben az Amazon most tart ott, ahol az Apple volt az okostelefonoknál 5-6 éve: a neve az online vásárlás szinonimájává vált. Ráadásul a cég két olyan új területen is lépéselőnyben van a vetélytársakhoz képest, amelyek szintén nagy fejlődés előtt állnak: a felhőszolgáltatások és az e-könyvek.