Havi hatmillió dollárt, vagyis nagyjából 1,4 milliárd forintot vesz ki az interneten hirdető cégek zsebéből a most felfedezett Chameleon zombihálózat, áll a botnetet azonosító biztonsági cég, a Spider.io jelentésében. A vírussal fertőzött, távolról irányítható pécék hálózata a felhasználóik tudta nélkül egy 202 weboldalból álló célpontlistára irányítja a gépek böngészőit, és ott hirdetésekre kattintgat. A szakértők számításai szerint ezeken az oldalakon havi szinten nagyjából 9 milliárd hamis hirdetésmegtekintést generálnak a zombigépek. A reklámok megjelenéséért átlagban 69 cent per ezer megtekintés tarifát fizetnek a hirdetők, vagyis ezzel a módszerrel havi több millió dollárt szivattyúznak ki a zsebükből a vírus gazdái. Hogy ez a pénz végül hogyan, és mekkora részben jut el az online bűnözőkhöz, azok milyen kapcsolatban állnak a reklámoknak felületet adó oldalakkal, arra egyelőre nem derült fény.
Hasonló, hirdetésekkel trükköző zombihálózatok eddig is léteztek, a Chameleon újdonsága az, hogy aránylag kicsi (120 ezer fertőzött gépre becsülik a méretét), de ehhez képest nagyon hatékony, és nem szöveges alapú reklámokra specializálódott, hanem a sokkal nehezebben manipulálható Flash-animáció formájában megjelenőkre. A szakemberek szerint a vírus algoritmusa megkepően kifinomult, a valós felhasználókéra hasonlító, véletlenszerűen változó egérmozgást és kattintásokat szimulál a célpont oldalon, így nehéz kiszúrni, hogy nem igazi reklámnézőről, hanem egy robotról van szó. Ami gyanús lehet, hogy a zombigépek mind egy szálig Internet Explorer 9 és Windows 7 alól jelentkeznek be reklámokat nézni, meglehetősen nagy sűrűséggel.
A Microsoft és a Symantec egyébként nemrég jelentette be egy hasonló, hirdetéseket manipuláló botnet lekapcsolását. Az a zombihálózat, a Bamital a becslések szerint havi egymillió dollárt keresett, az irányítóit nem sikerült elkapni.