![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Mindent aláz a Eurofighter Typhoon
Fontos teszten van túl az Eurofighter Typhoon vadászgép: az Aviationist beszámolója szerint az új szoftverrel felvértezett gépnek a próbarepülés során először sikerült célba juttatnia egyszerre két lézerirányítású bombát. Más szóval a gép és a pilóta bizonyította, hogy alkalmas egyszerre két földi célpont megsemmisítésére, ami a mai légiharci körülmények között különösen nagy jelentőséggel bír, ahogyan azt például a líbiai NATO-bevetések is bizonyították.
![Typhoon-dual-bomb-drop](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/416/4163/41639/4163968_2d1a70020daaab2e4407822a0498f934_wm.jpg)
A német légierő Eurofighter Typhoonjai ráadásul egy tavalyi alaszkai hadgyakorlaton többször is legyőzték légiharcban az amerikai F22-eseket, ezzel megmutatva, hogy a hagyományos elfogó vadász szerepkörben is a világ legjobbja a gép. A német pilóták gúnyos megjegyzéseiből ("Raptort ettünk vacsorára", utalás az F22-es becenevére) aztán kemény szakmai vita alakult ki nem kevés beszólogatással mindkét oldalon.
Az amerikaiak azzal védték a mundér becsületét, hogy az F22-es a lopakodó képességei és a fegyverzete miatt sosem bonyolódik a való életben olyan WVR (within visual range, látótávolságon belüli) légiharcba, amiben a hadgyakorlaton összemérte a képességeit az erre tervezett multifunkciós európai géppel. A németek erre azzal vágtak vissza, hogy a speciális infravörös célpontazonosító és követő műszerük 50 kilométerről kiszúrja a Raptort, mire az amerikaiak azzal jöttek, hogy mire ilyen közel érne az Eurofighter, az F22-es 100 kilométeres hatótávolságú AMRAAM rakétái már rég kilyuggatták.
A Eurofighter Typhoont 1994-ben kezdték el fejleszteni, az első modellek 2003-ban álltak hadrendbe. Az osztrák, német, olasz, brit és spanyol légierő mellett egyetlen nem európaiként a szaúd-arábiai hadseregben teljesít szolgálatot, de Japán és India is rendelt már belőlük. Darabja 90 millió euróba kerül, jóval drágább, mint a hasonló funkciót betöltő amerikai F18-asok, de olcsóbb, mint az F22-es. Ahogy a neve mutatja, tősgyökeres európai fejlesztés, három nagy hadiipairi, illetve repülőgyártó cég konzorciuma áll mögötte, a holland központú EADS (az Airbus anyacége), az olasz Alenie Aeronautica és a brit BAE Systems.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)