Júlia, Rita
13 °C
26 °C

Milliók vándorolnak el a Facebookról

2013.04.29. 18:42

A Facebook csak a múlt hónapban hatmillió amerikai és 1,4 millió brit aktív felhasználót veszített el, állítja egybehangzóan több független online forgalomelemző cég. Az elvándorlás fél éve tart és egyre gyorsul, tavaly ősz óta összesen 11 millió amerikai és brit felhasználó tűnt el a közösségi oldalról. Aktív felhasználónak a közmegegyezés azt tekint, aki az adott hónapban legalább egyszer bejelentkezett az oldalra. A felhasználószám növekedése megállt, de még nem csapott át csökkenésbe Kanadában, Spanyolországban, Japánban, Franciaországban és Németországban. Csökkent az oldalon töltött átlagos idő is, ez most átlagosan havi 115 perc (tavaly decemberben még 121 volt).

Szakértők szerint a folyamat természetes, és a hátterében az van, hogy a legfejlettebb nyugati országokban, ahol annak idején először söpört végig a Facebook-láz, egyszerűen elfogyott az oldallal újonnan megismerkedők potenciális köre, mert gyakorlatilag már mindenki regisztrált. A Facebookba beleunók lassú, természetes lemorzsolódása így negatívba viszi a teljes mérleget. Az oldal számára ez azért kellemetlen, mert éppen azokról az országokról van szó, ahol a felhasználók a legjobb célzott hirdetési csoportnak számítanak, a nekik szánt reklámokat tudja a Facebook a legdrágábban eladni.

A teljes látogatószám év eleje óta kisebb hullámzásokkal, de stagnál: a januári 1,05 milliárdról februárra 20 milliós csökkenéssel újra az egymilliárdos határ alá bukott, de áprilisra újra növekedni kezdett. Az új felhasználók legnagyobb része Brazíliából illetve Indiából érkezik, ahol a közösségi oldal éppen most kezd divatba jönni. Itt még hatalmas bővülési potenciál látszik, a két óriási országban jelenleg mindössze 70, illetve 64 millió a Facebookot aktívan használók száma.

Az elemzők szerint az elvándorlás új, trendi, elsősorban mobil platformokra fókuszáló közösségi oldalak felé mutat. Ilyen például az Instagram (amit egyébként jó érzékkel fel is vásárolt a Facebook), vagy a volt facebookos programozók által épített Path.

A Facebook egyelőre nem kommentálta a hírt. Korábban is voltak hasonló, külső mérések, amelyek a látogatószám csökkenését mutatták, ezekre a Facebook hivatalos adatai aztán rendre rácáfoltak. A cégnek május elején esedékes a tőzsdei szabályok szerint új jelentést kiadnia a pénzügyei alakulásáról, ilyenkor rendszerint elárulnak adatokat az aktuális látogatottsági statisztikákról is. A tőzsdei elemzők a jelentésben a hirdetési bevétel drasztikus, 36 százalékos emelkedését várják a tavalyi év hasonló időszakához képest.