Pilóta nélkül tett nyolcszáz kilométeres utat egy üzleti kisrepülőgép Nagy-Britanniában. A civil légtérben közlekedő túlméretezett drón minden egyes mozdulatát egy földi irányítóközpontból figyelték.
Az angliai Wartonból a skót Invernessbe repülő járatot nagy áttörésnek tartja a brit repülőgépgyártó vállalatokat tömörítő ASTRAEA konzorcium. A 62 millió fontból gazdálkodó ASTRAEA célja, hogy a repülésben használt technológiák, létesítmények, eljárások és szabályozások továbbfejlesztése lehetővé tegye a drónok szélesebb körű alkalmazását. Ebben benne van az is, hogy akár repülőgép méretű drónok is rutinszerűen használhassák a civil légteret.
Áprilisban volt a próbarepülés, de a konzorcium csak most fedte fel az út részleteit. A repülőgép most még egy pilóta és mérnökök segítségével emelkedett fel a levegőbe, de utazómagasságba érve egy földfelszínen tartózkodó pilóta vette át az irányítást.
A 19 üléses üzleti jetet nem hagyományos robotpilóta vezette. Olyan szenzorokat is kipróbáltak, amelyekkel elkerülhető lesz egy ütközés – gyakorlatilag a pilóta szemét helyettesítették elektronikus eszközökkel. A rendszernek képesnek kell lennie arra, hogy megkülönböztessen egy felhőt egy légballontól, és vészhelyzetben meg kell tennie az elkerülő manővereket.
A rendszer kipróbálásához hamis objektumok adatait tápláltak be a gép számítógépébe. A repülésirányítók minden változást a felszínen tartózkodó pilótával közöltek, aki ennek megfelelően tudta módosítani a repülőgép pályáját.