Vasember szupervonatot épít
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Elon Musk, a Tesla elektromos autókat gyártó cég, és a SpaceX űrvállalat vezetője Hyperloop néven egy olyan rejtélyes tömegközlekedési rendszert álmodott meg, ami a mai megoldásoknál nagyságrendekkel gyorsabb és olcsóbb. Az igazi Vasembernek is nevezett üzletember erről a D11 konferencián beszélt egy előadáson. Musk a Paypal felfuttatásával és eladásával vált milliárdossá, azóta az elektromos autók, az űrtechnológia és a napenergia felhasználásának területén alapított cégeket, és sikert sikerre halmoz, szinte minden területen, amihez csak hozzáér, lekörözi a világot, és bátran vág bele egészen új dolgokba. A sajtó ezért kapta fel a Hyperloop fantázianevű tervét, amiről az előadáson beszélt.
A Hyperloopról annyit árult el Musk, hogy egy egészen új típusú tömegközlekedési rendszer lesz, aminek a működési elve valahol egy Concorde hiperszónikus repülő, egy léghoki-asztal, és egy railgun (elektromágneses alapon működő ágyú) között van. A közlekedési baleset elképzelhetetlen rajta, az időjárás változása nem zavarja, és 3-4-szer gyorsabb, mint a mai legmodernebb szuperexpresszek, de még egy utasszállító repülőt is lehagyna. San Francisco és Los Angeles belvárosai között fél óra alatt járná meg az utat a Hyperloop - ez ma autóval nagyjából hat órát vesz igénybe, de repülővel is másfelet (igaz, annak nagy részét a fel- és leszállás). A kiépítés költsége a készülő kaliforniai szuperexpressz tizede lenne (ez a projekt 69 milliárd dolláros költségvetésből indul valamikor jövőre), a jegyár pedig egy hasonló távra szóló repülőjegy töredéke. Hogy az egész még inkább hihetetlen legyen, Musk azt is hozzátette, hogy az egész rendszer napenergiával üzemelne, és az előzetes számítások szerint önfenntartó lenne, sőt, akár több energiát is termelhetne, mint amennyit fogyaszt. Többet egyelőre nem árult el a tervről, de megígérte, hogy június végén, amikor a Tesla egyébként is nagy bejelentésre készül, kiteríti a lapjait.
A Business Insider előásott egy 1972-ből származó tanulmányt, ami egy olyan, szupersebességű metró terveit írja le, aminek az összes elvi megoldása és jellegzetessége ráillik a Musk által elmondottakra. A Very High Speed Transit System nevű elképzelés egy vákuumcsőben elektromágneses módszerrel lebegtetett kocsikkal közlekedő rendszert írt le, aminek az elméleti végsebessége 22 ezer kilométer óránként. Mint a tanulmány szerzői írják, a technikai fejlettségi szint már hetvenes években meglett volna a VHST megépítéséhez, csak az alagutak kifúrásának költségei lettek volna óriásiak.
Musk cégeinek egyébként nagyon jól megy mostanában, a Tesla a Model S piacra dobása és a Model X bemutatása óta valósággal szárnyal, a tőzsdei értéke április eleje óta közel a háromszorosára ugrott. A SpaceX pár év alatt a világ vezető magán-űrcége lett, a NASA-val több milliárd dolláros szerződésben vannak, és a cég Dragon űrhajói szállítják a nemzetközi űrállomásra az utánpótlást egy ideje. Musk sokban hasonlít a képregémnyhős Tony "Vasember" Starkra, fiatal, zseniális mérnök, elképesztően gazdag és sikeres (a pletykák szerint most épp Cameron Diazzal jár). Robert Downey Jr. többször nyilatkozta, hogy Musk lebegett a szeme alőtt a filmbeli Tony Stark megformálásánál. A második filmnek egyébként több jelenetét a SpaceX hangárjaiban forgatták, és egy kisebb szerepben Musk is feltűnik a filmben, saját magát alakítva: Stark régi ismerősként üdvözli egy elegáns partin.