Rengeteget keres az AMD az új játékkonzolokon
Az amerikai AMD csipgyártó lehet a legnagyobb nyertese az új generációs játékkonzolok, az Xbox One és a Playstation 4 piacra dobásának, derül ki a cég egyik volt magas rangú vezetőjének szavaiból. Bob Feldstein volt az, aki a cég és a Microsoft között tető alá hozta az együttműködést az Xbox One 8 magos Jaguar processzorainak kifejlesztéséről és gyártásáról, így jó rálátása van arra is, hogy mekkora volt az üzlet értéke: az azóta már a konkurens Nvidiánál dolgozó szakember szerint 3 milliárd dollár. Ez ugyan nem egyszeri, hanem a teljes szerződésre, talán az Xbox One teljes életciklusára vonatkozó becslés, de így is nagyon nagy szám.
Az AMD adja a nagy vetélytárs Playstation 4 processzorát és grafikus csipjét is, ennek a megrendelésnek az értékéről nem árult el semmit Feldstein (sőt, a LinkedIn-en tett microsoftos megjegyzését később törölte is, de akkor már késő volt, felkapta a szaksajtó), de nagyságrendileg hasonló lehet. Összehasonlításképpen 2012-ben az AMD teljes éves bevétele 5,4 milliárd dollár volt, vagyis a két új konzolra kötött beszállítói szerződések nagyjából a cég egy éves forgalának felelnek meg. Mindez úgy, hogy a desktop gépek processzorainak területén a cég legnagyobb, toronymagasan piacvezető konkurense, az Intel teljesen kimaradni látszik a játékkonzolos bizniszből.
A konzolok óriási lehetőséget jelentenek az AMD-nek, mivel a cég a zsugorodó pécés piacon is eltörpül az Intel mellett, az egyre inkább feljövőben levő mobilos szegmensben pedig késve indultak, és még erősebb konkurenciaharcban kell helyt állniuk.
A játékkonzolok világában régóta bevett szokás, hogy a gépeket az előállítási költségeknél olcsóbban dobják piacra a cégek, hogy segítség az elterjedésüket. A veszteséggel árult konzolok később a játékok árába beépített jutalékokkal fordulnak nyereségbe. Így egy új játékgép a premierje után az első időkben óriási veszteséget termel a kiadójának, a Sony például kis híján belerokkant a Playstation 3 piacra dobásába, a becslések szerint 200-250 dollárt buktak minden egyes eladott gépen az első időkben (később a gyártási költségek csökkenésével ez az összeg persze erősen lecsökkent). Mivel így rövid távon a Microsoft és a Sony is milliárdos veszteség kilátásával indul neki a játékkonzolok genrációváltásának, az első időkben biztosan az AMD lesz a legnagyobb nyertese a két gép piacra kerülésének.