Móric
6 °C
23 °C
Index - In English In English Eng

A Facebook divatba hozza a szervdonorságot

2013.06.18. 21:31

Miután a Facebook 2012 májusában engedélyezte, hogy a felhasználók profilján megjelenjen, ha szervdonornak jelentkeznek, az Egyesült Államokban már aznap 13 ezren iratkoztak fel a leendő donorok közé. Ez húszszor annyi, mint a napi regisztrációk átlagos száma - írja az American Journal of Transplantation szakfolyóirat. A közösségi média kezdeményezésének hatása államonként eltérő volt az első napon: hétszeresére emelkedett Michiganben, százszorosára Georgiában - derült ki egy felmérésből.

"Kutatásunk az Egyesült Államok transzplantációs válságának megoldására irányul. Kiderült, hogy a közösségi háló értékes eszköze lehet a makacs közegészségügyi gondok új megközelítésének" - mondta Andrew Cameron, a kutatás egyik résztvevője, a baltomore-i Johns Hopkins Kórház májtranszplantációs vezető sebésze.

Az Egyesült Államokban jelenleg 118 500-an vannak a szervre várók listáján, amelyre a Szervadományozás Egyesült Hálózata szerint tízpercenként kerül fel új név. Számtalan korábbi erőfeszítés ellenére sem nőtt a donorok száma, miközben drámaira szökött fel a rászorulóké. Átlagosan naponta 18-an halnak meg a várakozók közül. A Facebook kezdeményezésére a felhasználó donorregisztrációja megjelenik az idővonalán, és barátai, családtagjai értesülhetnek róla. Emellett a portál el is irányítja a lakóhely szerinti regisztrációs intézménybe az érdeklődőt. A növekedés oka az is lehet, hogy baráti környezetben az emberek szívesebben hoznak döntést nehéz kérdésekben, mint például a közlekedési hatóságnál, ahol szintén várják a szervadományozók jelentkezését.

A kezdeti lelkesedést követő hetekben azonban csökkent a jelentkezések száma. A kutatók szerint további munkára van szükség, hogy fenntartsák az érdeklődést. "Az előttünk álló kihívás a Facebook, a Twitter, a YouTube vagy az Instagram közösségi oldal hatékonyabb és tartósabb eredménnyel járó felhasználása" - írták a tanulmány szerzői.