További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A legtöbb 20-40 éves ember csak álmodozik arról, hogy számítógépes játékkal keresse meg a kenyérre valót, vannak azonban olyanok a világon, akiknek ez összejön. Egyrészt ott vannak a játékokról hírt adó újságok és internetes oldalak munkatársai, bár az ő esetükben a munka nem kizárólag abból áll, hogy játszanak, valamikor az újságot is össze kell rakni, ami bár még mindig nem uránbányászat, azért nem is olyan vidám, mint sokan gondolják.
Az e-sportolók azonban szép pénzeket kereshetnek, és nekik nincs más dolguk, mint a legjobbnak lenni egy-egy, a teljesítményt objektíven mérő játékban. Az E-sports Earnings című weboldal elkészítette a legjobban kereső játékosok listáját, és van pár érdekes apróság már akkor is, ha az első tizenöt helyezettet nézzük meg.
Az amerikaiak mellett a volt szocialista blokk országaiból is vannak gazdag e-atléták, de a világ legdurvább e-sport hagyományaival rendelkező dél-koreaiak is szép számmal képviseltetik magukat a listán. Kétszázezer dollár össznyereménnyel már az első harmincba sem lehet bekerülni, viszont a következő nagy ugrás, háromszázezer dollár csak az ötödik helynél jön.
Az első helyezett a gémervilág élő legendája, Johnathan Wendel, alias Fatal1ty 454 544,98 dollárt, vagyis nagyjából 100 millió forintot nyert össze különböző versenyeken. Érdekesség azonban, hogy míg a játékosok többsége általában egy játékban keresi magát kövérre, Fatal1ty csak a pénz felét nyerte a Painkiller nevű, amúgy nem túlságosan jó játékban. Ez főleg azért érdemel szót, mert Wendel már 2000 környékén is mindent megnyert, ahol a Quake III Arena volt a versenyszám, azonban a versenyek pénzdíja akkoriban olyan alacsony volt, hogy a végső összegben szinte csak a 2005-ös CPL World Tour megnyerésével járó 150 ezer dolláros fődíj látszik.
Fatal1ty mögött a top10-et nyomasztóan uralják a Starcraft dél-koreai csúcsmenői, illetve a DOTA 2 orosz-ukrán-észt vonalról kikerülő legjobbjai, a Na'Vi csapat játékosai. A videojátékok világában az elmúlt évben messze a legnépszerűbbnek számító Call of Duty sorozat profijai éppen csak beférnek a legjobb 50-be - ez a játék egyszerűen nem támogatja annyira a látványos versenyek szervezését. A legnagyobb játékkiadó, a Blizzard igyekszik nagyobb sebességre kapcsolni a kompetetív számítógépes játékok terén, és egy globális Starcraft világkupa-sorozat keretében 1,6 millió dollár pénzdíjat oszt szét a játékosok között (ennek nagy részét minden bizonnyal a dél-koreai profik fogják bezsebelni).
Fontos tudni, hogy az oldal csak azt a pénzt számolta össze, amit a játékosok versenyen nyertek. Azonban ahogy a hagyományos sportok profijainál, úgy itt is tudni kell, hogy a pénzdíj csak a jövedelem egy részét teszi ki, az e-atléták ugyanúgy szponzorpénzekből, illetve a nevük márkává tételéből élnek, mint a reklámokban vendégszereplő olimpiai bajnokok. Fatal1ty nevével például egész sor alaplap és videokártya került a boltokba, amiért valószínűleg nem kevés pénzt ajánlott a gyártó.
Magyar viszonylatban talán az Ancients nevű csapatot érdemes megemlíteni. Az azóta az Indexnél dolgozó Török Balázs vezetésével a World Cyber Gamesre is kijutó Counter-Strike klán tagjai igazi legendák azóta is, de a Kodiak néven ismert játékos szerint az ő sikerük nem igazán volt pénzre váltható. „Igazi pénznyeremény ritkán volt, persze nyertünk pár fülhallgatót, egeret meg tápot – ezek értéke is csak ritkán haladta meg az utazás meg a versenyzés költségeit. Egyszer Szingapúrban kaptunk egy csomagot, amiben volt egy akkor elég jó processzor, azt el tudtam adni százezer forintért.”
Kodiak szerint a listán szereplő játékosokkal szemben a Counter-Strike-ban indulók eleve hátránnyal indulnak, mert az nem egyéni játék, márpedig egy csapat versenyzésének és felkészülésének költségeit csak kevés szponzor fizeti - miközben más játékokban egyéni indulók is tudnak sikereket elérni.