Lépéskényszerben az Apple a tévézésben
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Google régóta szeretné meghódítani a nappalikat, de eddig nem járt sikerrel. A három éve bemutatott Google TV platformot nagyon kevés készülékre telepítették fel a gyártók, akik inkább a saját okostevés rendszereiket fejlesztgetik. A tavaly nyáron nagy csinnadrattával bemutatott Nexus Q pedig egyike a Google legnagyobb bukásainak - a gömb alakú médialejátszónak rossz volt a fogadtatása, mert magas árához mérten elég keveset tudott. De itt van a Chromecast, ami az alacsony árával lépésre kényszerítheti a riválisokat, és a pletykák szerint online tévészolgáltatást is indíthat a Google.
Egy vacsora árából
Az Apple TV-ben például megtalálhatók hasonló funkciók, de ez a médialejátszó sokkal többet tud a Chromecastnál, és ennek megfelelően az ára is háromszor magasabb. A Forbes úgy látja, hogy bár az Egyesült Államok piacán az Apple TV nagyon jó ár/érték arányú eszköznek számít, az emberek innentől kezdve a Chromecastra fognak gondolni, amikor megfizethető médialejátszót keresnek. A Google kütyüjének 35 dolláros ára brutálisan alacsony: az USA-ban egy pár nagyjából ennyit költ el jegyekre, popcornra és üdítőkre, ha beül egy filmre a moziba - írja az üzleti oldal.
Természetesen az USA-n kívüli piacokon még fontosabb, hogy mennyibe kerül egy ilyen kiegészítő. Hazánkban is sokkal az Apple TV ára alatt van a spontán vásárlás szintje, amikor az ember "Mert miért ne?" alapon is bevágja a kosarába az eszközt. A Forbes szerint az Apple nem vághatja meg annyira az Apple TV árát, hogy az olcsóbb legyen a Chromecastnál, de 50 dolláron már jó eséllyel tudná csitítani a Google eszköze iránti érdeklődést.
Nagy előny lehet továbbá a Google nyitottsága. Ugyan az Apple TV is lehetővé teszi, hogy bármilyen tartalmat megjelenítsünk a tévé képernyőjén, az úgynevezett AirPlay Mirroring funkciót most csak az Apple 2011 utáni számítógépei és laptopjai, valamint az újabb iOS rendszerű mobilok és tabletek támogatják. Ezzel az Apple kizárja a szórakozásból a piac többségét, akik androidos vagy más eszközöket használnak. A Chromecast az Android, iOS, Chrome OS platformokat egyaránt támogatja, illetve a Chrome böngészőn keresztül Windowsról és OS X-ről is tévére lehet sugározni webes tartalmakat.
A Chromecast műszaki szempontból is felmutat olyan újításokat, ami most hiányzik az Apple TV-ből. Az egyik legfontosabb, hogy amikor elindítunk rajta egy videót, akkor csak utasítjuk a lejátszásra. Emiatt nem kell folyamatosan videojelet sugározni a telefonról, és nem is kell nyitva tartani a lejátszót, így nem merül le gyorsan az akkumulátora. Az Apple TV előnye, hogy van benne vezetékes hálózati csatlakozás, ami stabilabb internetes kapcsolatot biztosít, és appokat tudunk rá telepíteni, tehát bizonyos esetekben nem kell folyamatos kapcsolatban lennie a mobillal. Csakhogy az alkalmazások fejlesztése nagyon költséges, nem mindegyik tartalomgyártó engedhet meg magának ilyesmit. Itt válik fontossá a platformfüggetlenség, hiszen a Chrome böngészőből bármilyen egzotikus kép- és videomegosztóról a tévére tolhatjuk a tartalmakat.
Jön az internetes tévé?
Alig egy hete a Wall Street Journal azt a pletykát szellőztette meg, hogy a Google egyenesen online tévészolgáltatás elindítására készül, ami pont úgy működik majd, mint a kábeltévék. Tehát ugyanúgy egy összefüggő műsorfolyamot tudnánk lejátszani, mint a hagyományos tévéken, csak éppen nem a kábelszolgáltató set top boxán keresztül, hanem az internetről betöltve a csatornákat.
Ezzel kapcsolatban még nem jelent meg új információ, pedig könnyen lehet, hogy a Chromecast bemutatása éppen ennek az első lépése. Hiszen az üzleti napilap által megírt szolgáltatáshoz is szükség van egy olyan eszközre, amely a set top box szerepét átvevő tabletekről, laptopokról és okostelefonról a tévékészülékre tudja küldeni a tartalmat. Ha jók lesznek a Chromecasttal kapcsolatos felhasználói visszajelzések, és bebizonyosodik, hogy az ujjnyi kütyü el tudná látni ezt a szerepet (például nem fagy le egy huzamban 3-4 órányi full hd streameléstől), akkor van esély rá, hogy felgyorsul a tévézési szokások átalakulása.
Ezen a területen egyelőre az Apple-nek sem sikerült előre lépnie. A Wall Street Journal mindenesetre úgy tudja, gyakorlatilag az összes nagy technológiai cég, az Apple és a Google mellett többek között az Intel és a Sony is a médiacégeket ostromolja, hogy beszállhassanak a tévézés bizniszébe.