Tokióban próbáltuk ki az új Playstationt
További Tech cikkek
- Hatalmas bejelentéssorozatra készül az Apple
- Új válság fenyeget: a B-vitamin-hiány már itt van a sarkon, az italpolcok is kiürülhetnek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
- Háborognak a játékosok, órákra leállt a PlayStation szolgáltatása
Tokió Sinagava negyedében egyhangú beton-, acél- és üvegrengeteget alkotnak a toronyházak. Ezek főleg cégek főhadiszállásainak és egyéb irodáknak adnak otthont, nem ez a város legizgalmasabb része. Az egyik toronyház tetején csak egy rombusz alakú logo jelzi, hogy odabent mégis vidámabb dolgok zajlanak a vállalati meetingeknél és a bérszámfejtésnél. Az SCE, azaz a Sony Computer Entertainment egyik központja ez, ahol a vállalat belső videojáték-fejlesztő stúdiói dolgoznak, például a Japan Studio, ami már a legelső Playstation óta ontja a Sony játékplatformjaira a programokat. Tokióba ugyan az Ericsson fejlesztői fórumára érkeztem, de ez nem tartott vissza attól, hogy szervezzek egy villámlátogatást az SCE-hez, és végre kezemben érezzem egy Playstation 4 kontrollerét.
A bejáratnál Szaori, a cég egyik sajtósa fogad, és sűrű elnézést kér, amiért csak két játékbemutatót tudott szervezni a látogatásomra. Én már egynek is örültem volna, a PS4 csak december közepén jelenik meg Magyarországon, de Amerikában is november közepéig kell várni rá, Japánban pedig egyenesen 2014. február 22-ig. (Szaori aztán később még szerez egy kellemetlen meglepetést: látogatásom végén észrevesz egy karcolást a tesztgépen, ezért letiltja a fotókat, amiket készítettem. Nem mintha a hivatalos sajtófotókon sokkal szebb lenne a PS4 vagy akár az Xbox One – a konzolháború új fordulóját két ronda konzol fogja megvívni.)
Szilánkos törések
A bemutató nagy mutatványa a Japan Studio új játéka, a Knack, ami a konzollal együtt fog megjelenni. Nekiülök, és végigtolok vagy hat-hét pályát, miközben a játék producere, Vatanabe Juszuke válaszolgat a kérdéseimre. Például arra, hogy mi olyan következő generációs ezen a játékon, első blikkre ugyanis simán PS3-asnak nézném, méghozzá egy nem is túl szép PS3-as játéknak. Juszuke felvilágosít, hogy a címszereplő, a Knack nevű lény az, akit nehéz lenne Playstation 3-on megalkotni.
Knack egy törő-zúzó szörny, aki különböző anyagú részecskékből, szilánkokból áll össze. Bekebelez fémet, jeget, üveget, meg amit talál, és így új képességeket szerezhet. Ha valamilyen anyagot szippant magába, kicsit megnő, ha az ellenfelek levernek róla egy-két szilánkot, összemegy, egyébként pedig minden szilánkja egy külön 3D tárgy, nincsenek textúratrükkök. Juszuke szerint mindennek a gyors kezeléséhez kellett a PS4 hardvere, de azért azt is beismeri, hogy a fejlesztés általában sokkal könnyebb az új konzolra, mint az előzőre. A Playstation 4 ugyanis az Xboxhoz hasonlóan egy felspécizett pécé, a PS3-ban pedig egy kimondottan a konzol kedvéért kifejlesztett, Cell fantázianevű processzor ketyegett, aminek a fejlesztői környezete eléggé megizzasztotta a programozókat.
Juszuke ad egyszavas választ arra is, hogyan jelenhet meg Japánban később a konzol, mint Amerikában vagy akár Magyarországon: lokalizáció. A konzollal debütáló programok nagy része nem japán stúdió fejlesztése, vagyis mindet le kell fordítani, átszabni a hazai piacra, ez pedig sok idő. De azért csendben jegyezzük meg, hogy ilyen még nem fordult elő, a korábbi Playstationök mindig Japánban jöttek ki először.
A Knack amúgy elég szórakoztató játék a mászkálós-verekedős fajtából, sok jó ötlettel. A szilánkszörny például egyes helyszíneken csak az üvegdarabjait felhasználva összeállhat egy jóval kisebb lénnyé, akivel anyagából adódóan kerülni tudja a feltűnést, lopakodhat és előreosonva ajtókat nyithat ki vagy csapdákat hatástalaníthat. De az is jópofa, hogy össze lehet dolgozni ismerős játékosokkal: a játékban találhatunk új képességeket adó ereklyéket, amikből viszont többet is össze kell gyűjteni – ha valamelyiket mi nem találtuk meg, de egy barátunk igen, a konzol online rendszerét használva át tudja passzolni nekünk a hiányzó darabot. A játékban van kooperatív mód is, ezt Juszukéval ki is próbáljuk – ilyenkor az egyik játékos Knack, a másik pedig egy kisebb, támogató szörnyike. A producer szerint úgy találták ki az egészet, hogy nagyon különböző képességű játékosok is együtt tudják élvezni a játékot. És persze a kontroller másik újításával, a megosztásgombbal rögtön lehet pillanatképeket készíteni a játékból, és azokat megosztani barátainkkal.
Droidzóna
A Knack után Szaori izgalmas újdonságként harangozza be a Playroomot, ami kiterjesztett valóságot használó minijátékok gyűjteménye. Ebből következően kell hozzá egy kamerás-szenzoros kiegészítő, a Sony ellen-Kinectje, a Playstation Camera. A kütyü veszi a helyiséget, amiben játszunk, és amikor megjelenünk a képernyőn (és szomorúan konstatálom, hogy a Playstation Camera is kövérít), Szaori kiadja a parancsot: vakargasd! Mármint a kontrollert, amin egy laptopos tapipadhoz hasonló érintőfelület is található. Ezt birizgálva egyszer csak megjelenik Asabi, egy kedves kis droid. Őt lehet csiklandozni (vihog), el lehet bújni előle (bepánikol), meg lehet ütni (mérges lesz, és bosszúból lefagyaszt, megsokkol vagy felgyújtja a hajunkat), és... és ennyi.
A másik minijátékban sok kicsi droid a főszereplő, ők a kontrollerben laknak, ahova be is leshetünk, eltakarhatjuk előlük a fényt (vinnyognak), egyenként kiugraszthatjuk őket a szobába (vinnyognak), piszkálhatjuk őket (vinnyognak), visszaszippanthatjuk őket a kontrollerbe (vinnyognak), és... és ennyi. Egy harmadik minijáték is van, egy csicsás Pong-klón, amivel két játékos teniszezhet egymással a szobában, de hát ez se a legnagyobb ötlet a szeletelt kenyér óta.
Az látszik, hogy a – szerencsére ingyenes – Playroom ebben a formájában inkább csak egy feldobott labda a PS4-fejlesztőknek, akik remélhetőleg ütősebb minijátékokkal is előállnak majd. A Knack pedig nem rossz, de új konzolt azért nem vennék érte. A PS4-gyel nagyjából együtt érkező játékok között csupa olyan folytatás van, ami még a kiöregedő konzolgenerációra is megjelenik (új Call of Duty, új FIFA, új Assassin’s Creed, új Need for Speed), igazi killer app csak a Killzone széria Shadow Fall című része, ami tényleg csak PS4-re jön ki, és semmi másra. A bölcs döntés tehát a kivárás lesz, mint egy új konzol megjelenésekor általában. A PS4 amúgy is előnyben van a Microsofttal szemben, egyrészt általában is az olcsóbb ár és az Xbox One népszerűtlen, később részben visszavont korlátozásainak rossz emléke miatt, másrészt Magyarországon csak valamikor 2014-ben várható az új Xbox, és valószínűleg tavasznál nem előbb. Addig eldől, mennyire tudják kihasználni ezt az előnyt annak a bizonyos sinagavai toronyháznak a dolgozói.