További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
2005. Thefacebook
Az indulásakor még Thefacebook néven futott a közösségi oldal és csak egyetemisták regisztrálhattak, később csatlakozhattak a középiskolások is. Éppen ezért kiemelt szerepet kapott a profiloldalon, hogy melyik oktatási intézménybe jár a felhasználó. A kép az első profilok egyike, a dizájn igen egyszerű, és már itt megjelenik az azóta is uralkodó kék szín.
Itt még nincsenek alkalmazások, alig néhány funkciója volt csak az oldalnak. A lényeg a kapcsolatbővítésen és az ismerkedésen volt. Viszonylag későn tették lehetővé, hogy korlátlanul feltölthessenek képeket a felhasználók magukról, de még inkább a bulikról, amelyeken részt vettek. Viszonylag hamar lehetett tagelni is a képen látható ismerősöket. Más információ nem nagyon jelent meg az oldalon, a felhasználók nem kaptak értesítést arról, hogy az ismerőseik mit csináltak.
2006-2008. Mini Feed
Elég jelentős változást láthatunk a dizájnban, a legfontosabb funkció a mini feed megjelenése. Itt értesülhetnek a felhasználók arról, hogy ki kinek lett a barátja, milyen fotókat töltött fel és kiket tagelt rajta. A változást elég nehezen fogadták a felhasználók, nagy volt a tiltakozás, míg végül beletörődtek.
Ebben az időszakban vezették be a virtuális ajándékvásárlást, ekkor kezdtek el külső fejlesztők alkalmazásokat gyártani. Innentől kezdve elszabadul a pokol, olyan alkalmazásokkal lesznek tele a felhasználók falai, mint a Milyen koktél vagy? Melyik Harry Potter szereplőre hasonlítasz? Mi az indián neved? és még hosszan sorolhatnánk. Ennek a trendnek köszönhető, hogy megjelent a ma már tőzsdén lévő Zynga és egy másik, sokak által átkozott áradatot hozott a Facebookra, a játékokét, amelyekben mindenki maffiaháborúra és farmépítésre hívta meg barátait.
2008. Az új Facebook
Az eddig háttérbe szorított feed kapta a leghangsúlyosabb szerepet, ahol gyakorlatilag minden megjelent egy adott felhasználó tevékenységéről. A különböző játékok és idegesítő alkalmazások burjánzása nem ért véget, sőt talán ekkor élte fénykorát. A magyarországi felhasználók többsége erre az időszakra már emlékszik, hiszen ekkor volt a nagy regisztrálási hullám a Facebookra.
Ebben az időszakban jelenik meg a like gomb, amely teljesen megváltoztatja a facebookozást. A lájkolás egy egyszerűbb módja a tartalmak ajánlásának, idővel annyira elterjed, hogy szinte nincs is olyan tartalomszolgáltató, amely ne építette volna be oldalába.
2010. A tisztogatás
A dizájnváltás nem különbözött radikálisan az előzőtől, talán kicsit elegánsabb lett. A felhasználói hírfolyam jelentősége tovább nőtt. Nagyobbak lettek a fotók, hangsúlyosabb szerepet is kaptak azzal hogy már nem egy tab mögé bújtak, hanem megjelentek az oldal felső sávjában. A külső alkalmazások még megvannak, de egyre hatékonyabban lehet elrejteni és kitiltani ezeket a felhasználók látóteréből.
2011. Timeline
Talán a legnagyobb változás a Facebook eddigi történetében. Ezzel a júzerek teljes facebookos története átláthatóvá és elérhetővé válik fotóstul, linkestül, mindenestül, egészen a kezdetektől. A külső alkalmazásokat már nagyon jól kordában lehet tartani, egyre jobb szűréssel jelennek meg a tartalmak a newsfeedben – leginkább attól függ, hogy ki mennyire aktív és hogyan reagál ismerősei posztjaira. Az olyan lényegtelennek tűnő információk, mint a "ki kinek lett az ismerőse és milyen fotókat lájkolt" a jobb felső sarokba szorulnak.