Kínai fórumokon tűnt fel egy rossz minőségű felvétel egy repülőről, ami elméletileg akár Japán régóta fejlesztett, de be nem mutatott lopakodója, a Mitsubishi Advanced Technology Demonstrator-X (ATD-X) látható.
A repülőt nem szánják sorozatgyártásra, a fejlesztés célja főleg az, hogy a japán hadsereg kikísérletezze, pontosan mit is szeretne egy ilyen repülőtípustól. A fejlesztés 2007 óta tart, ekkor vált biztossá, hogy az USA nem adja el Japánnak az F–22 Raptort. A típus egy modelljét 2008-ban látni lehetett egy repülőipari konferencián 2008-ban, 2011-ben pedig kiderült, hogy az első tesztrepüléseket 2014-re tervezik. A mellékelt kép alapján úgy tűnik, hogy a projekt a folyamatos büdzsészűkítés ellenére pontosan a tervek szerint halad.
Arról, hogy pontosan mit is tesztelnek a japánok az ATD-X-szel, nagyjából annyit lehet tudni, mint amit arról, hogy mit tesztel az USA az X–47B-vel - vagyis nagyjából semmit. Az biztosnak tűnik, hogy a gépet hús-vér pilóta vezeti majd (a gépben ülve, nem egy légkondis irodában távirányítóval), és hogy fontos szerepet kapnak majd a fejlett radarok és más, az ellenséges lopakodók felderítésére alkalmas technológiák.
Szakértők szerint bármi is lesz az ATD-X-ből, az legkorábban 2030-ban állhat majd szolgálatba, és a most használt Mitsubishi F–2-es lopakodókat, illetve az addig vásárolt F–35-ösöket váltja majd le. A saját lopakodó fejlesztése újabb bizonyítéka amúgy annak is, hogy a második világháború óta eltelt évtizedek szokásaitól eltérően Japán komoly hadi fejlesztésekbe fogott, és valószínű, hogy a most jellemzően védekezésre beállított haderejét csapásmérésre is alkalmassá teszi annak ellenére, hogy az ország alkotmánya ezt komolyan szabályozza. Figyelembe véve azt, hogy Észak-Korea mellett Kína és Oroszország is komoly haderővel rendelkezik, ez nem is tűnik elfogadhatatlan iránynak.