További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Az előfizetői érdekek védelme áll a középpontjában a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a UPC Magyarország által most megkötött hatósági szerződésnek. A szerződésben a UPC által önkéntesen vállalt kötelezettségek konkrét, jól alkalmazható és hatékony jogvédelmet nyújtanak a telekommunikációs szolgáltató összes olyan előfizetőjének, akiknek az előfizetői szerződése a UPC által 2012 novemberében megküldött ajánlat alapján ráutaló magatartással újult meg.
A fenti mondatokat tartalmazó közleményt adta ki ma a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság: az évekkel ezelőtti ügyben csak most született érdemi döntés. A UPC akkor egy egyszerű reklámnak tűnő levél hátulján próbálta felbontani ügyfelei jelenlegi szerződését, majd újat kötni, csupán azzal, hogy valaki
A szolgáltató szerint ezzel az előfizetők „ráutaló magatartással” új szerződést kötöttek, ezentúl pedig minden egyes szerződésmódosítást lehetett volna így kezelni. A cég pont azért lépett, mert a kormány akkori új jogszabálya értelmében a szerződéseket csak úgy lehetett módosítani, ahogy előtte kötötték őket: a telefonost telefonon, a személyeset személyesen – az ezzel járó adminisztráción, terheken akart könnyíteni a cég.
A lépés azonban jogszerűtlen, és az NMHH-nak és az Indexnek is feltűnt. Hírünk megjelenése után az internetezők a Facebookon kérték számon az internetszolgáltatót. A hatóság akkor hatvanmillióra büntette a céget.
Most viszont megállapodtak: „A megállapodás értelmében ezek a szerződések változatlanul érvényben maradnak, a szolgáltató ugyanakkor vállalta, hogy a kétoldalú szerződésmódosításokat a továbbiakban csak akkor tekinti elfogadottnak, ha azokat az előfizető kifejezett, tevőleges magatartással elfogadta. Az előfizetőknek az ügyben nincs semmi teendőjük”.
Az NMHH szerződést kötött a UPC-vel, ami alapján a 2012 novemberében „a UPC ajánlatának elfogadásával módosított előfizetői szerződések formája és tartalma változatlan”, a UPC viszont vállalta, hogy „ezeknek az előfizetői szerződéseknek az esetében nem alkalmazza a ráutaló magatartással kötött szerződésekre vonatkozó törvényi kivételt”.
Az érintett szerződések kétoldalú szerződésmódosítás során csak az előfizetők kifejezett szóbeli vagy írásos elfogadó nyilatkozatával változtathatók meg. Korábbi hatósági eljárásában az NMHH megállapítota, hogy a UPC 2012 novemberében nem az elektronikus hírközlési törvénynek megfelelően járt el az előfizetői szerződések megszüntetése és új formában, ráutaló magatartással történő létrehozatala során, ezért elrendelte a szerződések visszaállítását a korábbi állapotra.
A UPC felülvizsgálatot kért, az erről szóló bírósági ítélet részben osztotta mindkét fél álláspontját: a bíróság megerősítette az NMHH határozatát a bírságról és arról, hogy az előfizetői szerződések megszüntetése nem a jogszabálynak megfelelően történt, de kimondta azt is, hogy a hatóság nem rendelheti el az előfizetői szerződések tartalmának megváltoztatását.
A bíróság emiatt új eljárásra kötelezte az NMHH, ennek eredménye a fenti szerződés.