Fél napot állt az okmányirodai rendszer
Reggel nyolc óta állt az országos okmányirodai rendszer, az országban sehol nem tudták kiszolgálni a személyazonosító okmányokkal, illetve gépjármű-ügyintézéssel kapcsolatos igényeket, erősítették meg telefonos kérdésünkre a rendszert üzemeltető Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalában (KEKKH). „8 óra óta itt ülök az okmányirodában. Fogalma sincs senkinek, hogy mikor indul újra az okmányirodák rendszere” – írta nekünk Endre.
Azóta hivatalosan is bejelentették, hogy a rendszer nem működik: A KEKKH az MTI-vel azt közölte, hogy „átmenetileg szünetel az okmányirodai ügyintézés technikai okok miatt, a zavar megszüntetésén a szolgáltatók folyamatosan dolgoznak. A rendszer újraindításáról és az ügyintézés megindításáról azonnali tájékoztatás adnak”. A hibát végül 12 óra 40-re sikerült elhárítaniuk, azóta működik a rendszer.
Ablak Európára
Az okmányirodai hálózat része a kormányablakok rendszerének, ami a teljesen elektronikus, központosított hivatali ügyintézés bevezetésének alapja. Az országos kormányablak-hálózat okmányirodai ügyintézői mind ezt használják. Elméletileg a lakcímkártya cseréjétől kezdve a bányaszolgalmi jog bejegyzéséig mindent ezekben az irodákban lehet elintézni, a mostani leállás a személyes okmányokkal és a gépjármű-ügyintézéssel kapcsolatos folyamatokat érinti. A véletlenszerűen felhívott okmányirodákban mindenhol azt mondták, hogy ha személyi igazolványt vagy útlevelet szeretnénk pótolni, most inkább ne menjünk, várjunk egy kicsit.
A kormányablakok felállításáért korábban felelős Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium korábban egy közleményben azt írta, hogy „a kormányhivatalok és a járási hivatalok felállításával átláthatóbb, tisztább, egyszerűbb és stabilabb lett a magyar közigazgatás”.
Mostanában nem ez az első olyan hiba, ami akadályozza az ügyintézést az állami hivatalokban. Múlt héten az új, elektronikus anyakönyvi rendszer halt meg rögtön az indulása után. Eleinte a rendszer leállásáról szóltak a hírek, de végül kiderült, hogy a működést az akadályozta, hogy az új rendszert üres adatbázissal indították el, így a korábbi adatokra alapozó ügyek megoldása komoly problémákba ütközik.