Arnold, Levente
18 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

435 millióból készül a magyar web 3.0

2014.07.10. 12:50

"Olvasási igényeket felismerő rendszert fejlesztenek magyar vállalatok. Négytagú magyar konzorcium fejleszti annak a komplex webes ajánlórendszernek a prototípusát, amely egy weboldal látogatójának kevés személyes adatából is képes érvényes, személyre szabott ajánlást adni új olvasnivalóra vagy a felhasználót érdeklő szabadidős programra" - adta hírül az MTI, hozzátéve, hogy a projekt 435 millió forintból valósul meg, részben a Kutatási és Technológiai Innovációs Alaptól kapott támogatásból (326 millió forint EU-s pénz érkezik innen vissza nem térítendő támogatás formájában). A fejlesztők az új ajánlórendszert web 3.0-s szolgáltatásnak nevezik.

A web 3.0 vagy szemantikus web fogalmát 2001-ben dobta be a köztudatba a modern internet atyjaként ismert Tim Berners-Lee, azóta sok mindent értettek már alatta, az alapötlet nagyjából annyi, hogy a neten fellelhető összes információt egyetlen hatalmas egységként kezelhetőek, és metaadatokra (adatokról szóló adatokra) építve lehet információkat kinyerni belőle. Valami ilyesmit valósít meg a Google akkor, amikor az egyes szolgáltatásai által a felhasználóról tárolt adatokat együtt kezeli, és például a Gmailben annak alapján is jelenít meg hirdetéseket, hogy milyen videókat szeretünk megnézni a YouTube-on.

A magyar web 3.0-t négy cég fejleszti közösen:

  • a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete, vagy ahogy mindenki ismeri, a SZTAKI,
  • a Kossuth Kiadó,
  • az ESTÉRT Hirdetés Értékesítő Kft.
  • és a HiiLab Kutatás-fejlesztő Nonprofit Kft.

Utóbbi kettő kevésbé ismert, az ESTÉRT a Pesti Est hirdetésszervezője, a HiiLabról pedig a Céginfo annyit mond, hogy egy három éve alapított 3 fős cég, a tevékenységi körük "egyéb információ-technológiai szolgáltatás", és tavaly 11,8 millió forint volt az árbevételük. Weboldaluk nincs, a Google a mostani híren kívül csak annyit tud róluk, hogy egy "Közösségi média trendelemző platform" projektjük is kapott 280 millió forint támogatást.

A közlemény szerint a projekt célja, hogy "tovább fejlessze az online könyvkiadói szolgáltatásokat, és ezeket technológiai szempontból újgenerációs ajánlórendszerekkel erősítse meg az emberi viselkedés modellezésével kapcsolatos legújabb tudományos kutatási eredmények felhasználásával." Földes László projektvezető kérdésünkre elmondta, hogy az Amazon és a Netflix ajánlórendszereihez hasonló, de azokon túl is mutató megoldást hoznak létre, ami az adatbányászat és a szociálpszichológia legmodernebb trükkjeivel élve fogja tudni, mi érdekli a felhasználót. Jobban, mint maga a felhasználó.

Fordítsuk hát sajtóközlemény-nyelvről magyarra a lényeget:

A SZTAKI egy csomó EU-s pénzből új, modern ajánlórendszert fejleszt a Kossuth könyvkiadó webes boltjához és a Pesti Esthez, amit majd mások is megvehetnek később.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!