További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Szeretné agyhalott zombiként viszontlátni magát a számítógép kijelzőjén? Ha igen, akkor van egy jó hírünk: hamarosan minden laptopban lesz olyan térlátó kamera, amivel le tudja generálni a tárgyak háromdimenziós modelljét, és az erről készült virtuális másolatot arra használhatja fel, amire csak akarja. Az IDF 2014 kiállításán körülbelül nyolc másodperc alatt letapogatták a testformámat, hogy pár perccel később a számítógép kijelzőjén éledjek újra:
A videón látható mozdulatot a számítógép generálta le, miután az Intel egyik dolgozója egy app segítségével azonosította a rólam készült 3D modell végtagjait; ez teszi lehetővé, hogy a képen látható emberszerű izé futni és ugrálni tudjon. Azt az Intel munkatársa is elismerte, hogy 8 másodpercnél több idő kell egy jó minőségű virtuális tárgy létrehozásához, de a kiállítás forgatagában nem volt több időnk.
Valódi érzés
A laptopok és számítógépek kamerái kissé el vannak hanyagolva, ha azt nézzük, hogy az okostelefonokban ma már a szemközti kamerák is 5-8 megapixelesek, hogy szép szelfiket tudjunk készíteni. Ez elég furcsa, mert a laptopokban sokkal hamarabb megjelent a felhasználó felé forduló kamera, mint az okostelefonokban. Idén mindenesetre lesz egy kis változás, bár még mindig nem a fényképezés lesz a lényeg, hanem hogy egyszerű kézmozdulatokkal is tudjuk irányítani a gépeket, és hogy elő legyen készítve a terep a 3D nyomtatáshoz.
Idén év végén a boltokba kerülnek olyan laptopok, amikben a kamerák az Intel RealSense megoldására épülnek. Ez az Xbox konzolok Kinectjére hasonlít, és nemcsak fotózni tud, hanem a beépített érzékelők segítéségével az előtte lévő területről, az ott lévő tárgyakról 3D térképet is készít. Az Intel és a Microsoft ügyesen felosztották egymás közt a piacot: a játékokhoz használt Kinectnek a távolabb álló emberek egész testét kell felismernie, az Intel RealSense kamerák viszont csak a közeli mozdulatokat látják. Ez tök logikus, hiszen az Xbox általában a tévé közelében található, a laptop pedig mindig karnyújtásnyira van tőlünk.
A RealSense technológia a januári CES-en mutatkozott be, és most már készen áll a szélesebb körű bevezetésre. Innentől már csak a gyártókon múlik, hogy mennyire támogatják a megoldást, valóban beleépítik-e minden eszközükbe. Nem hisszük, hogy egyszerű motiválni őket, mert a RealSense nyilvánvalóan drágább a gagyi webkameráknál, és ez is egy olyan újítás, amiből más fog meggazdagodni, nem a hardvergyártók.
A kamera 78 pontot tud azonosítani és nyomon követni a térben, és semmi nem akadályozza meg abban, hogy az ajkak és a szemek állásából kitalálja az érzelmeinket. Nem volt más választásunk, mint szelfizni, a gép pedig pontosan megmondta, hogy mikor vagyunk szomorúak, mérgesek vagy vidámak. Ügyfélszolgálatoknak hasznos lehet, ha ki tudják deríteni, hogy a gépnél ülő ügyfél már síkideg. Persze ez kamerák nélkül is elég hamar kiderül.
A kamerát természetesen játékok is kihasználják majd. A Livid fejlesztőstúdió például az év végére ígéri a varázslós ügyességi játékát, amiben kézmozdulatokkal tudunk tűzgömböt kilőni az ellenségre. Így kicsit lassabb a játékmenet, mint amikor csak egérrel kell klikkelni, de legalább elmondhatjuk, hogy a videojátékok is egyre inkább megkövetelik a mozgást.
Kamera off, Edison
Ha megvan a 3D-ben látó kamera, és az emberek elkezdenek 3D-ben printelni, akkor már csak egy csipre van szükség, hogy ne csak unalmas akciófigurák kerüljenek ki a nyomtatókból, hanem mindenféle okos eszköz is. Meglepetés: a csipgyártó Intelnek pont van is ilyen csipje, az Edison. Ezt is januárban mutatták be, de azóta továbbfejlesztették az SD-kártya méretű számítógépet és elkezdték leszállítani a boltoknak az első készleteket.
Ez nem átlagos pc, inkább robotok irányítására és szenzoradatok begyűjtésére való. Az Edison megjelenése előtt egy tenyérméretű pc látta el a fenti képen látható robotpók vezérlését (az a fekete doboz, amin a Maker Faire matrica van), most viszont a mellette lévő körömnyi alaplap végzi el ugyanazt a feladatot.
Intel Edison | |
Processzor | Dual-Core Silvermont Atom @ 500MHz + Quark @ 100MHz |
RAM | 1GB LPDDR3 (2x32bit) |
wifi | 2.4/5GHz 802.11a/b/g/n, BT 4.0 |
tárhely | 4GB eMMC |
csatlakozók | SD + UART + SPI + GPIO + USB 2.0 OTG |
operációs rendszer | Yocto Linux v1.6 |
méretek | 35,5 x 25 x 3,9 mm |
Az Edison ötven dollárba fog kerülni, ami nagyjából 11-12 ezer forint, és ez behatárolja a ráépülő eszközök árát: valószínűleg csak a legdrágább játékokban, drónokban és robotokban találkozunk majd a csippel. Az Intel nagyon igyekszik meggyőzni a hobbista hardverbütykölőket, hogy az ő lapkáját is használják: a processzort és kommunikációs eszközöket tartalmazó Edison nemcsak önmagában működik, hanem más nyomtatott áramkörökkel, akár a népszerű Arduinóval összekapcsolva is.