A Google szoftvere megtanult játszani
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Az emberi agy ihlette számítógépes algoritmust fejleszt a Google. A szoftver saját magát tanítva ismerte ki 49 régi Atari-játék szabályrendszerét, és profiként játszik velük – írja az MTI. A Google által 2014-ben megvásárolt Deepmind szerint ez az első rendszer, ami önmagától tanult meg összetett feladatokat elvégezni.
Demis Hassabis, a Deepmind alelnöke elmondta: korábban az öntanuló rendszereket viszonylag egyszerű problémák megoldására használták. Az általuk fejlesztett program viszont olyan feladatokat végez el, amik még az emberek számára is nehézséget jelentenek.
A videojátékokat mesteri szinten űző algoritmus már korábban is létezett: az IBM Deep Blue számítógépe 1997-ben Garri Kaszparov sakkvilágbajnokot is megverte. (Sakkban.) A Deep Blue-t viszont előre felvértezték a sakkhoz szükséges tudással, míg a Google algoritmusa nem ismerte a játékok szabályrendszerét – azt saját magának kellett megtanulnia.
A rendszernek előre adott egyetlen információ a képernyőn látható nyers pixelek voltak, illetve az elképzelés, hogy sok pontot kell szereznie. Minden másra magától kellett rájönnie.
– mondta Demis Hassabis a BBC-nek.
A Deepmind csapata 49 különböző videojátékkal tesztelte a programot, köztük olyan klasszikusokkal, mint a Space Invaders, a Pong, különböző boksz- és teniszjátékok, illetve az Enduro nevű autóverseny. A program néhány óra alatt megtanulta egy új játék szabályait. A 49 játék közül 29-nél az algoritmus vagy hozta az emberi tesztjátékosok teljesítményét, vagy túl is szárnyalta őket.
Hassabis szerint első látásra talán triviálisnak tűnhet, hogy van egy program, ami elboldogul a nyolcvanas évekbeli videojátékokkal.
A jelentősége az, hogy van egy rendszer, amely képes a pixelekből, mint érzékelt bemeneteli jelekből megtanulni, hogy mi a teendője.
– mondta Hassabis.
A Deepmind fejlesztése a legújabb előrelépés a mélytanulás kutatása terén. Világszerte fejlesztenek olyan szoftvereket, amik az emberi agyhoz hasonlóan hatalmas mennyiségű adatot, köztük képeket és hangokat is tudnak elemezni, és intuitív módon kihámozzák belőlük a használható információkat és mintázatokat.
A robotprogramok fejlődésével párhuzamosan egyesek attól tartanak, hogy az emberek eszén túljáró számítógépek veszélyesek lehetnek. Decemberben Stephen Hawking elméleti fizikus arról beszélt, hogy úgy nyilatkozott, hogy a teljes mesterséges intelligencia megjelenése akár az emberiség végét is jelentheti.