Az Instagram meghódította a Szigetet
- 22898 Szigetfotó került fel az interaktív térképünkre
- 666 képet neveztek az Index Instagramos nyereményjátékára
- A cikk végén kiderül, ki nyert hetijegyet a 2016-os Szigetre
- De ne csak a végét olvassák el, légyszi.
- A borítókép Kálló Péter drónfotója
- Köszi mindenkinek, aki segített összerakni: Fehér Ernő, Gál Gergely, Laza Bálint
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Mit gondol, hány fotó készült az idei Szigeten az Instagramra? Tavaly nagyjából 12 ezer képet töltöttek fel a fesztiválozók, idén ennek a dupláját. Átlagosan 30 másodpercenként készült egy Instagram-fotó a fesztiválon, ami azt jelenti, hogy ha egy kép megkomponálására fél percet számolunk, a fesztivál minden pillanatában fényképezett valaki a mobiljával, ahelyett, hogy bulizott volna. És ezek csak az Instagramra feltöltött fotók.
Gerendai Károly becslése szerint 440 ezren látogattak ki idén a Szigetre, ezzel új látogatócsúcsot döntött a fesztivál (tavaly 415 ezren voltak). Mindeközben a fesztivál ideje alatt feltöltött képek száma a duplájára nőtt, ami azt jelenti, hogy az Instagram népszerűsége a fesztiválozók között brutálisan nő.
Hogy mennyire, azt jól mutatja ez a fotó, ami az adatbázisunk szerint a legnépszerűbb volt a szigetfotók közül. Martin Garrix instagramjára került fel a záróbulija közben. 186 ezren kedvelték az Instagramon, amíg a tavalyi legnépszerűbb fotó mindössze 14 ezer lájkot kapott. Hoppá.
Nem csak a felhasználók száma nőtt tehát, de sokkal aktívabbak is lettek, mint egy éve voltak. A Business Insider adatai szerint az Instagram évente megduplázza a felhasználóinak számát. A 2010-ben indult fotómegosztó 2013-ra érte el a 100 millió tagot, a 2015-ös évet pedig már 300 millió feletti regisztrációval kezdték. 30 milliárd fotót osztottak meg rajta keresztül eddig az emberek és ez a szám naponta 70 millió fotóval gyarapszik. Csak győzzük eltenni őket emlékbe.
Elképzelése sincs, hogy lehet ennyi fotót végignézni? Segítünk kicsit. Összegyűjtöttük az elmúlt hét összes publikus fesztiválfotóját, és térképre raktuk mind a huszonvalahányezret.
(Rákattinthat bármelyik pontra, és megnézheti a Szigeten készült fotókat, az oldalsó + gombbal nagyíthat bele a térképbe)
A módszer most sem változott: lekértük a rendszerből az összes Instagram-fotót, ami a Hajógyári-sziget középpontjának egy kilométeres sugarú körében készült, és a földrajzi koordináták alapján elhelyeztük őket ezen az interaktív térképen. Ahogy a tavalyi képeket is a fesztivál előtt. Megtalálja a sajátját? Ha a Nagyszínpad környékén fotózott, nem lesz könnyű dolga. Több mint 12 ezer fotó készült csak a színpad közvetlen közelében.
Digitális pillanatok
Amíg vártam rá, hogy a böngészőben futó script behúzza a 22 ezer kép adatait, egy New York Times-cikk került elém (tényleg, elég vicces véletlen: a Facebookom mentett cikkei között volt, és feldobta az oldal, hogy olvassam el, mert még nem tettem), ami a Kodak cég első digitális pillanatáról szólt.
1975-ben egy fiatal mérnök a Kodaknál azt a feladatot kapta, hogy kezdjen valamit a cég legújabb fejlesztésével, egy CCD-érzékelővel, ami képes volt elektromos jelekké alakítani a beérkező fényt. Steven Sassonnak az az ötlete támadt, hogy megpróbál vele fényképet csinálni, és egy Super-8 as kamera kiszuperált lencséjét hozzábarkácsolva megépítette az első digitális fényképezőgépet. Érezte, hogy beletenyerelt valami izgalmasba, így bevitte a kamerát megmutatni a cég vezetőinek. Azzal demonstrálta az eszköz épességeit, hogy lefotózott mindenkit a teremben, majd a magnószalagra rögzített képeket azonnal lejátszották a teremben található TV-n.
Senkit nem győzött meg.
A 100x100 pixeles fekete-fehér képek előtt értetlenül ült a vezetőség, a gépet pedig a fiók mélyére száműzték. A hetvenes években a Kodak a fényképek készítésének minden folyamatából részesült valamilyen formában: filmeket, papírt és előhívó gépeket gyártottak, és köszönték szépen, jól elvoltak a papíralapú fotográfiából beömlő irdatlan bevétellekkel. Senki nem olyan hülye, hogy ha ilyen olcsó képeket nyomtatni, akkor TV-n akarja nézegetni a fotóit - gondolták.
Ez negyven éve volt, és ma itt ülök 22 ezer fesztiválfotón, amik mind valahol ennek a lelkes mérnök munkájának köszönhetők. A Kodak meg 2012-ben csődbe ment.
Volt egy nyereményjátékunk!
Index az Instagramon!
Néhány hete már Instagramon is követheti a fotóinkat az @index.hu felhasználó alatt.
A Sziget előtt hetijegyet ígértünk annak az embernek, aki feltölt legalább egy fotót a #mindekozben hashtag alá a fesztiválról, és azt a filtert használja a képen, amit a legkevesebben használnak majd. Amikor ezt a módszert kitaláltuk, az járt a fejünkben, hogy az Instagramra feltöltött képek nem fotográfiai csúcsteljesítmények, hanem pillanatképek formájában megosztott élmények, ezért nem lenne értelme legjobbat vagy legszebbet választani közülük.
Az Instagramon minden kép egyenlő, és ez így van jól.
A végeredmény minden képzeletünket felülmúlta. Pontosan 666 (!) #mindekozben taggel ellátott fotót küldtek be a játékunkra, és a Toaster nevű, megégett pirítós színvilágú filtert használták a legkevesebben (22 ezer fotóból 18 darab kapott ilyen filtert). Ezek közül a képek közül két fotó alatt volt ott a #mindenkozben hashtag, közülük sorsoltuk ki a hetijegyet.
A győztes: @aaronpinter és az ő fotója
Gratulálunk neki!
Viszont, kiosztunk egy vigaszdíjat is. Két nevező között sorsoltuk ki, akik mindketten a Poprocket filtert használták. Ne kezdje el zavarában lapozgatni az Instagramját, hogy melyik lehet az. A filtert 2011-ben (!) száműzte az Instagram az alkalmazásból, ez a két ember tehát 4 éve nem frissítette az Instagramot a telefonján. Mi sem értjük, ez pontosan hogy lehetséges, mindenesetre egy napijegyet adunk érte a következő fesztiválra, mert tényleg nem hittük el, hogy ilyen létezhet. Reméljük a győztes megnézheti majd, hogy jövőre jobban odateszi-e magát a Hollywood Undead, mint idén.
@r.viktornak is gratulálunk, de azt javasoljuk, frissítse a telefonját!
Önök pedig mindannyian kövessenek minket rendületlenül az Instagramon, hogy ne maradjanak le a következő nyereményjátékunkról, ami a hosszú hétvége után már érkezik is!4