Emília
18 °C
26 °C

16 év szünet után újra repülne a Concorde

97277762
2015.09.19. 16:08 Módosítva: 2015-09-19 16:13:51

Club Concorde expilótái, karbantartói, mérnökei, légitársasági alkalmazottjai, és Concorde-rajongói akár komoly összeget is fizetnének is azért, hogy teljesülhessen a legnagyobb álmuk:

2019-ben ismét repülhessenek egy kört a Concorde-dal, 16 évvel azután hogy a britek és a franciák is kivonták a forgalomból a géptípust.

Concorde: a repüléstechnika diadala 

A Jalopnik repülésügyi szakblogja, a Flight Club szerint az elszánt klubtagok a párizsi Le Bourget repülőtéren álló Concorde-ot vennék meg, csinosítanák ki és tennék működőképes állapotba nagyjából 180 millió dollárból. A tiszteletkörük után légiparádékra is elvinnék a gépet, illetve jó pénzért vállalati bulikat szerveznének a fedélzetén, és a gazdagoknak is bérbe adnák magángépnek, így egy idő után akár a beleölt milliók is visszatérülhetnének.

A klub emellett szemet vetett a párizsi Orly repülőtéren kiállított Concorde-ra is, amit 16 millió dollár ráköltésével egy speciális platformon állítanának ki Londonban a Temzén, a közönségkedvenc óriáskerék tőszomszédságában. Erre gépre egy luxuséttermet álmodtak meg, ahol akár azt a menüt is végigehetik a vendégek, amit a menetrend szerinti Concorde-járatok fénykorában a 8000 dolláros jegyeket megváltó utasok kaptak.

Concorde: a kizsákmányoló kapitalizmus szörnyszülöttje

A Concorde Club annak ellenére optimista, hogy 2003-ban az Air France és a British Ariways is kivonta a forgalomból a kultikus, hajlított orrú szuperszonikus utasszállítókat.

A döntés hátterében ezek álltak:

  • 2000. július 25-én Franciaországban egy szállodára zuhant a Párizsból New Yorkba tartó Concorde, a fedélzetén 100 utassal és 9 főnyi személyzettel. Az Air France 4590 számú járatának tragédiáját senki sem élte túl.
  • 2001. szeptember 11. után megtorpant utazási piac.
  • A Concorde-géppark fenntartási költségek óriásiak voltak.
  • 1969-től évtizedeken át a legkorszerűbb repülőgépnek számított, de mivel nem volt versenytársa, nem fejlesztették, így az ezredfordulóra a pilótafülkéje elavulttá vált a folyamatosan fejlődő Boeingekhez képest.
  • Sokan támadták a géptípust amiatt, hogy a kifejlesztése az állami túlkapások legillusztrisabb példája, hiszen közpénzből fejlesztettek olyan technológiát, amit csak a leggazdagabb réteg javát szolgálta.

A Concorde népszerűségét mindenesetre jól jelzi, hogy az utolsó kereskedelmi járat 2003. október 24-én tette meg a New York–London-utat, és minden jegy elkelt rá.