A játékok a Facebooknál is jobban rontják a bizonyítványt
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Érdekes tanulmányt dobott össze az angol gyerekvédelmi jótékonysági alapítvány, a National Children's Bureau (Nemzeti Gyerekügyi Iroda, nagyjából). A vizsgálat középpontjában a fiatalok internet- és számítógép-használatának a tanulmányi eredményre gyakorolt hatása állt, és az eredmények (pdf) meglepő tanulságokkal szolgáltak.
Az összegzés szerint ugyanis a két nagy mumus, a közösségi oldalak és a számítógépes játékok közül csak az utóbbinak van negatív hatása: a sokat játszó gyerekek közül csak 41 százalék ért el jó eredményt az érettségihez hasonló GCSE-n, míg akik nem játszottak sokat (saját bevallásuk szerint), azoknak 77 százaléka kapott jobb jegyeket. A közösségi oldalaknak a vizsgálat szerint nincs mérhető hatása a tanulmányi eredményekre.
A hírekbe természetesen az eredmény úgy került be, mint újabb bizonyíték arra, hogy a videojátékok káros hatással vannak a gyerekekre, pedig még a tanulmány is kiemeli az összefoglalásban, hogy az eredmény bőven szorul további részletezésre. A vizsgálat ugyanis nem vett figyelembe egyetlen kiegészítő körülményt sem, egyedül a játékkal eltöltött idő hossza alapján ítéltek.
A sajtóban megszólaltatott szakértők szerint például az lehet a fő különbség a tanulás szempontjából ugyanannyira időpazarlás játék és közösségi oldalak között, hogy az előbbi gyakrabban húzódik el késő estig, így a gyerek kialvatlanul megy másnap iskolába, a fáradt figyelem hatása összeadódik az évek alatt.
A jelentés ugyanakkor megemlíti, hogy a sokat játszó gyerekek általában nehezebben kezelhetőek, rosszabb magaviseletűek, ráadásul nehezebben motiválhatóak és a figyelmük is hamarabb lanyhul, mint nem játszó társaiké – ez viszont csak a megkérdezett tanárok személyes tapasztalata, nem valami tudományos alapossággal mért eredmény.
Az eredmények között szerepelnek a magyar szempontból érdekes megállapítások is. Az egyik ilyen, hogy önmagában az, hogy a gyerekek sokat használják a számítógépeket és az internetet, nem negatív, hanem pozitív dolog, ezért szélesíteni kéne azok lehetőségeit, akik nem férnek hozzá akármikor egy géphez és az internethez. A másik, hogy a vizsgálat szerint érdemes lenne az iskolai tevékenységeket és a házi feladatokat eleve úgy tervezni, hogy azok során fejleszteni és hasznosítani lehessen a számítógép-használattal kapcsolatos készségeket.
A készítők szerint ugyanakkor az e-biztonság erősítése is fontos feladat: útmutatást kell adni a szülőknek és a gyerekeknek egyaránt, hogy tudják kivédeni az internet káros, veszélyesi hatásait. Viszont ezt valahogy úgy kell intézni, hogy az internet jelenleg kifejezetten pozitív megítélését ne torzítsuk feleslegesen ijesztő üzenetekkel.