Mától önállósodnak a Tesla autói
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Tesla szerdán bejelentette, hogy a mai napon a Model S nevű autójának szoftvere a 7.0-ás verzióra frissül. Ez persze önmagában nem túl izgalmas. Az már annál inkább, hogy ezzel a cég elektromos autója elkezd önvezetővé válni.
Egy egyszerű szoftverfrissítés nyilván nem lenne elég ahhoz, hogy autonómmá váljon egy autó, erre még Elon Musk cége se képes. A lépést valójában már tavaly bejelentették, és minden Model S-t, amely múlt szeptember óta legördült a gyárban a futószalagról, már felszereltek a szükséges szenzorokkal. Az adatokat feldolgozó, vagyis magát az autót irányító algoritmusokat viszont még idén is tesztelte a Tesla, ezek a mostani szoftverfrissítésre értek be.
A Tesla megoldása ugyanakkor különbözik például a Google önvezető autóitól, nem képes még teljesen önálló működésre. Inkább úgy érdemes elképzelni, mint a repülőgépek esetében a robotpilótát – a neve is ez: Autopilot. A fő funkciója az Autosteer, vagyis automata kormányzás, amellyel az autó magától is az adott sávban tud maradni, illetve tartani a sebességet és a távolságot az előtte haladó autótól. A többi funkció is hasonlóan beszédes nevű: az Auto Lane Change magától sávot vált, az Autopark pedig parkolóhelyet keres a környéken. Ezen kívül több biztonsági funkció is azt szolgálja, hogy az autó mindenféle veszélyes szituációt elkerüljön, és értesítse a sofőrt, ha veszélyt észlel.
Az autókon négyféle érzékelő kapott helyet: egy elülső radar, egy előre néző kamera, egy 360 fokos ultrahangos szenzor, és a GPS, felturbózva a Tesla saját navigációs térképeivel, amelyek sávokra lebontott részletességgel ismerik az utakat. Ilyen szenzorok több más gyártó félautomata autóin is megtalálhatók. Amitől igazán érdekes a Tesla módszere, hogy az autók folyamatosan töltik felfelé a rendszerbe a valós szituációkból, vagyis a tényleges vezetésből származó adatokat. Így a cég elképzelése szerint mindenféle külön szoftverfrissítés nélkül is folyamatosan fejlődik a rendszer hatékonysága, és minél többen használják, ez annál inkább igaz lesz.
Itt egy videó arról, ahogy a Jalopnik újságírója teszteli az új funkciókat:
Maga Musk is hangsúlyozta azonban, hogy az Autosteer funkció egyelőre béta, vagyis azért azt tanácsolják, hogy a sofőr keze maradjon a kormány fölött. Ebből a cégvezér szerint az is következik, hogy a rendszer jelenlegi fejlettségi szintjén a sofőr a felelős, ha bármilyen baleset történik. A cég tervei szerint fokozatosan kerülnek majd be az újabb funkciók. A következő, 7.1-es frissítéssel érkezik majd a lehetőség, hogy a sofőr beküldje a garázsba vagy előhívja onnan az autót.
A teljesen autonóm autók sincsenek már túl messze Musk szerint. A Tesla vezére a bejelentéskor azt mondta, három éven belül megérkezhetnek azok a modellek, amelyekben már nyugodtan el is lehet aludni út közben. Mármint most is el lehet, de akkor már baleset se lesz a dologból. Legalábbis a technológia készen fog erre állni, az már más kérdés, hogy a szabályozás mikor éri majd utol a mérnököket.
Az autók először az Egyesült Államokban kezdik megkapni a frissítést, de a következő hetekben – ha a helyi szabályozások nem áll az útjába – az európai és ázsiai tulajdonosok is (óvatosan) elengedhetik a kormányt. A következő kör pedig a Model X lesz, valószínűleg erre se kell majd sokat várni, hiszen ebben a modellben is a helyükön vannak már ugyanazok a szenzorok.