A Facebook elkezdte az online média gyarmatosítását
Iphone-on elindult a Facebook Instant Articles (azonnali cikkek) nevű új szolgáltatása, ami pontosan annyit tud, amennyit ígér: nagyon gyorsan, a saját felületén, azaz magán a Facebookon tölti be a hírportálok megosztott cikkeit. Ez jó a felhasználóknak, mert gyorsabban és kényelmesebben olvashatnak tartalmakat, jó a Facebooknak, mert a saját reklámeszközeit használhatja - és kérdés, hogy jó-e a kiadóknak, újságíróknak. Mindenesetre így még több felhasználót elérhetnek. A várható hatásokat ebben a cikkünkben részleteztük.
A funkció felhasználói oldalról egyelőre csak az iphone-osoknak érhető el, míg a tartalomszolgáltatók közül csak egy nagyon szűk kör, néhány nagyobb nemzetközi médium kapott hozzáférést, például a New York Times, a Washington Post, a Buzzfeed, és az Atlantic. Utóbbi cikke szerint az instant cikkeket már Androidon is tesztelik.
Előre betöltik
Gyors tesztünk alapján az instant cikkek (ezeket kis villámmal jelzi a Facebook) azonnal megnyílnak a hírfolyamból - valószínűleg görgetés közben a háttérben már előre betölti őket. Ezzel szemben például szúrópróbaszerű tesztünk azt mutatta, hogy a Slate-en egy nem instant cikk 6-7 másodperc alatt töltődött be a Facebook app belső böngészőjében. Érdekesség, bár lehet, hogy csupán technikai okai vannak, de ugyanaz a cikk a mobilos Safari böngészőben három másodperc alatt töltött be.
Az instant cikkeket letisztult felületen lehet olvasni, az összes formátuma megegyezik: van egy fotó a fejlécben, egy csík, logó az újság nevével, aztán majd maga a cikk, az alján pedig további ajánlások az újságból. A saját dizájnokat, tipográfiát, egyedi tördelési megoldásokat tehát egyelőre el lehet felejteni.