
Elkezdték építeni a jövő szupervonatát

További Tech cikkek
Tegyük fel, hogy ön most éppen San Franciscóban van, és Los Angelesbe akar eljutni. Ez bő 600 kilométer, nagyjából annyi, mint Magyarország keleti és nyugati csücske között a távolság. Ennek a leküzdésére több mód is kínálkozik, mehet például:
- Vonattal – az Amtrak elviszi nagyjából 60 dollárért, de 10-12 órás zötykölődésre kell számítania.
- Autóval – rááll az I-5-ös autópályára, és 6-7 óra alatt ott is van, a mostani szuperolcsó benzin mellett 50 dollár alatt megúszhatja a tankolást.
- Repülővel – egy irányba már 60 dollárért is kifoghat fapados jegyet, a menetidő kb. 70 perc, csak ugye ki kell menni valahogy a reptérre is, meg ott sorban állni, ellenőrzéseken átesni, összesen tuti 3 óra fölé megy.
Ehhez a kínálathoz tenne hozzá a Hyperloop nevű szupervonat egy olyan opciót, hogy fél óra alatt, 20 dollárért, ami első pillantásra a “túl szép, hogy igaz legyen” tankönyvi esete. Meg másodikra, és nagyon sokadikra is. Pláne ha azt is hozzátesszük, hogy az egész úgy született, hogy valaki eszementen soknak érezte a kaliforniai szuperexpressz 68 milliárd dolláros tervét, és azt mondta, meg lehet ezt csinálni a tizedéből is, sokkal jobbra.
Ez a valaki Elon “Vasember” Musk volt, a Tesla és a SpaceX vezére, a világ techiparának első számú rocksztárja, akinek a szavára akkor is érdemes odafigyelni, ha teljesen eszementen hangzik, amit mond. Két és fél évvel az ötlet és egy 57 oldalas technológia vázlat után a nevadai sivatagban most építik az első Hyperloop-tesztpályát:
Az ötlet után élénken érdeklődnek Európából (egy Amszterdam-Párizs vonal ötlete merült fel), Délkelet-Ázsiából (itt Szingapúr-Kuala Lumpur útvonalban gondolkodnak), Kínából, Indiából, és a Közel-Keletről. Ha a tesztek jól mennek, jövőre elkezdik a kaliforniai vonal építését, és 2020-ban el is indulhat az első kereskedelmi járat.
Ettől persze nem hangzik kevésbé scifinek az egész terv.
Oké, mi a fene ez a Hyperloop?
A recept nem hangzik túl bonyolultnak.
- Végy egy hosszú csövet;
- Szivattyúzd ki belőle a levegőt;
- Tegyél bele egy kapszulát, amiben az utasok ülnek;
- Ezt emeld fel egy mágnessel, és lebegtesd a cső közepén;
- Egy lineáris indukciós motorral lökd meg;
- A légellenállás és súrlódás hiányában a járgány elképesztő sebességet fog elérni, hihetetlenül hatékony energiafelhasználás mellett;
- ???
- Profit!
A csövet egyébként oszlopokra tennék, hogy ne legyen olyan hepehupás a pálya, mint a talaj (meg kevésbé legyen érzékeny a földrengésekre és időjárási viszontagságokra), a tetejét pedig napelemekkel borítanák be, hogy megtermelje az egész működtetéséhez szükséges energiát. Elvileg az összes technológia rendelkezésre áll, ami a Hyperloophoz kell, csak éppen még senki nem vágott bele a dolog gyakorlati megépítésébe, mert nem tűnt gazdaságosnak. Valahogy úgy, mint a szuperszonikus utasszállító repülők: a Concorde megcsinálta 40 éve, működött, túl drága volt, leállították, azóta se próbálkozott vele senki.

Több száz kilométeres mágneses vákuumcsöveket építeni ugyanis nem olcsó dolog. Sőt, már maga a maglev (mágneses levitáció) technológia vákuumcső nélkül is őrjítően drága. A sanghaji Transrapid, a világ első maglev-vasútja 2004-ben 1,2 milliárd dollárból épült fel, a 30 kilométeres vonalat 8 perc alatt futja le a reptér és a belváros között. Ez kilométerenként 40 millió dollár. Oké, ez már régen volt, azóta biztos fejlődött a technika, olcsóbb lett a dolog, nemde? Nos, Japánban éppen most épül egy maglev-vasút Tokió és Nagoja között, 286 kilométeren, 46 milliárd dollárból: kilométerenként 160 millió a költség. Ehhez képest Musk 600 kilométerre becsült 6 milliárdos árat, vagyis kilométerenként 10 millióból hozná ki a költségvetést. És ebben még nincs benne a vákuumos cső, amivel ilyen nagyban még nemigen próbálkozott senki. Legközelebb hozzá egy svájci projekt jutott 2009-ben, de elkaszálták, mert túl drága és bizonytalan volt. Ők a normál tengerszinti nyomás tizedét akarták fenntartani a csőben, a Hyperloop az ezredét tűzte ki célul, ami ilyen méretek mellett elképesztően sok hibalehetőséget rejt. A svájci projekt egyik vezetője a Wall Street Journalnek annyit mondott a Hyperloop ambiciózus terveiről, “nem állítom, hogy lehetetlen, de nagyon költséges lesz”.
De ha maradunk az egyre irreálisabbnak tűnő 6 milliárdos büdzsénél: a 20 dolláros jegyár ezt 300 millió utas után hozná be, és akkor az üzemeltetés költségeibe bele sem kezdtünk. Intő példa lehet a világ fél évszázadon át legkirályabb vasútjának számító sinkanszen története. A japán gazdasági-technológiai csoda szimbólumának számító szupervonattal utazni a mai napig egy merő scifi (pláne annak, aki a MÁV-on szocializálódott), és használják is tízmilliószám, elképzelhetetlen nélküle az élet Japánban - csak éppen az nem túl közismert, hogy az építő vasúttársaság a magyar államadósság háromszorosának megfelelő adóssághalom alatt omlott össze és ment csődbe 1987-ben.

És akad itt még azért néhány, leküzdésre váró apró probléma. Ott van például a brutális nyomáskülönbség fenntartása több száz kilométeren keresztül, annak tudatában, hogy a legkisebb szivárgás katasztrófához vezet. Vagy a hangszigetelés megoldása a hangsebességhez közeli tempó mellett. James Powell, a maglev-vonat feltalálója hosszasan fejtegette a Verge-nek, hogy számára a Hyperloop terveiből nem egy vonat, hanem egy ezer kilométeres sebességű hullámvasút képe bontakozik ki, ahol egy egy milliméteres bukkanó is életveszélyes, és a kanyarokban a legóvatosabban megrajzolt pályaívek mellett is 0,5 G oldalirányú gyorsulás hat az utasokra. Ez nagyjából megegyezik a vadabb hullámvasutak legkeményebb fordulóiban pillanatokig jelentkező csúcsértékkel, egyébként hosszú távon 0,2-es érték körül kezd az átlagember émelyegni. Na és akkor képzeljék el ezt egy ablaktalan kocsiban, fél órán át, az ezres tempóra való gyorsítás, és a fékezés között.
Jó, jó, de mikor megy ki Rákospalota-Újpestre?
A finoman szólva is vegyes fogadtatás ellenére több cég is nagy erőkkel kezdett bele a Hyperloop megvalósításába. Maga az ötletgazda, Elon Musk ügyesen a háttérbe vonult azzal, hogy a terveket nyílt forrásúvá teszi, és bedobja a közösbe, kezdjen vele bárki bármit, ha olyan prototípust lát, ami tényleg működik, beszáll mögé pénzzel, és a cégei tudásával. Mind a kettőből van bőven, a magánvagyonát 13 milliárd dollárra becsülik, és a Tesla, a SpaceX, meg a Solarcity egy csomó olyan technológiával és gyártókapacitással bír, amit szupervonat építéséhez is ki lehet használni, nem csak űrhajóhoz meg autóhoz.
Az így nyitva maradt lehetőségre egy csomóan rástartoltak, önbizalom van dögivel, meg pénz, paripa, fegyver, félig összerakott tesztpályák, nagyratörő tervek, és olyan nevek meg referenciák a háttérben, amikkel nehéz vitatkozni.

Ott van például a Hyperloop Transportation Technologies, a NASA, a Boeing és a SpaceX szakembereiből verbuválódott startup; a svájci Oerlikon, akik elég jók csőépítésben, az LHC részecskegyorsítóét is ők csinálták; az amerikai Aecom (felhőkarcolók, repterek, stadionok hosszú listája van a névjegyükön, most éppen London alatt ásnak 21 kilométernyi metróalagutat), a HTI (a Cisco volt elnökének cége kínai partnerekkel), és különböző szinteken még több mint 700 (!) cég, kutatócsoport és egyetemi labor.
Egyre inkább úgy tűnik, hogy a dologból tényleg lesz valami. Ha más nem, a világ égése, mert már túl sok pénz, ígéret és médiafigyelem övezi ahhoz, hogy csendben ki tudjon múlni, ha mégse jönne össze.
A legjobban a HTI projektje áll, ők rakják össze éppen Nevadában a 3 kilométeres tesztpályát, és ha az jól muzsikál, és meggyőzi a pénzügyi befektetőket, jövőre elkezdődhet az igazi vonal építése is San Francisco és Los Angeles között. A 2020-as kaliforniai indulást azonban simán megelőzheti a Hyperloop ázsiai vagy közel-keleti bemutatkozása, ahol a szakértők szerint a pénzt is könnyebben összedobják rá, és az állami támogatás is lelkesebb.
Én mindenesetre szívesen tennék vele egy próbát a legendás Nyugati-Vác-Szob vonalon is.

Az oldalról ajánljuk
- Gazdaság
Mérlegen az árrésstop: mutatjuk, hol van a legtöbb akció
Ott tapasztalható nagyobb változás, ahol több gyártói márkás terméket forgalmaznak.
március 22., 08:05
- Boksz
Meghalt George Foreman, minden idők egyik legnagyobb bokszolója
76 éves volt a legendás bunyós.
március 22., 07:30
- Belföld
Egy hét alatt már ezren foglaltak nem lakhelyük szerinti szakrendelőbe időpontot
A Belügyminisztérium államtitkára számolt be a hírről.
március 22., 08:44
- Külföld
Bocsánatot kért a londoni Heathrow repülőtér igazgatója
Elismerte, hogy a tartalék generátorok sosem voltak elég erősek a repülőtér működtetéséhez.
március 22., 09:01
- Gazdaság
Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások
Amerikai vállalattal köthet üzletet Magyarország második legnagyobb bankcsoportja.
2 perce
- Külföld
Az ENSZ-től kaptak felszólítást a magyar hatóságok a gyülekezési jogról szóló törvény módosításának visszavonására
A hivatal kiemelte: a jogszabály diszkriminatív és önkényes.
március 22., 08:59
- Futball
Piros lapot ért a vétlen fejbe rúgás a dél-amerikai rangadón – videó
A 23 éves argentin bombagóllal feledtette Messiék hiányát.
március 22., 08:52
- Belföld
Megmentettek egy iskolát a bezárástól, de folytatódnak a tankerületi átszervezések
Egyes intézményekben túl kevés, máshol túl sok a gyerek.
március 22., 08:18
- Belföld
Több százan tüntettek Sóskúton a tervezett akkugyár ellen
Kifütyülte a tömeg Gulyás Gergelyt.
március 22., 07:42
- Belföld
„Az Orbán által ígért putyini »nagytakarító« törvények még csak ez után jönnek” – Újabb tüntetést szervez Hadházy Ákos
Március 25-én várja az embereket az Erzsébet híd pesti hídfőjénél.
március 22., 07:11
- Külföld
Indiában a metróhálózat már elérte az ezer kilométert
Ezzel az USA és Kína után Indiában van a leghosszabb metróhálózat a világon.
március 22., 06:51
- Tech-Tudomány
Az Nvidia beszáll a kvantumszámítástechnikába
A cég vezére úgy érzi tévedett, amikor januárban leszólta a kvantumszámítógépeket.
március 22., 09:43
- Külföld
Vlagyimir Putyinnak nagy tervei vannak, gyökerestül szüntetné meg a konfliktust Ukrajnával
március 22., 05:46
- Külföld
Donald Trump nem viccelt: több mint félmillió embert toloncolnak ki az Egyesült Államokból
Az amerikai elnök több százezer ukrán állampolgárral is hasonlóan járna el.
március 22., 09:19
- Belföld
Reagált a Momentum a bírságra, szerintük orosz típusú rendszer kiépülése zajlik
„Kövér elvtárs gyakorlatilag a saját ízlését viszi bele a döntéseibe” – mondta a párt képviselője.
március 22., 07:22
- Belföld
Mit tehet az örökös, ha ki nem fizetett tartozásokat, nagy összegű adósságot örököl?
Az elhunyt hagyatékához nemcsak a vagyontárgyai tartoznak, hanem az adósságai is.
március 22., 05:49
- Belföld
Valós fájdalomnak élik meg a gyerekek a lelki problémákat
Robotterápia, M3-tréning, éber-hipnózis – úttörő fajdalomcsökkentést alkalmaznak a Bethesdában.
március 22., 09:42
- Úszás
Shane Tusup a nagy motivátor célja, hogy 16 éves tanítványa jobban érezze magát a bőrében
Jackl Vivient „nyers, csiszolatlan” tehetségnek tartja, a szakmát együttműködésre biztatja.
március 22., 09:21
- Kosárlabda
Szívet melengető gesztus a rideg profivilágban: először láthatta játszani apját az autista kisfiú
Három év után először kezdett a veterán.
március 22., 06:46
- Külföld
Több ország nagykövetének kinevezését hagyta jóvá a kormány
A diplomaták Bécsben és Budapesten is végzik a munkájukat.
március 22., 06:50
- FOMO
A magyarok egyik közkedvelt úti célja vezeti a turisták ellen elkövetett átverések rangsorát
Franciaország, az Egyesült Államok és Törökország is élen jár az utazókat érintő csalásokban.
március 22., 05:51
- Tudomány
17 évesen felejtette el az anyanyelvét, és még a szüleit is idegennek hitte
Egy kis érzéstelenítő, és mehetünk is nyelvvizsgázni.
március 22., 06:28
- Kultúr
Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre
Mennyire ismeri Goethét, a nőcsábász kalandort, aki megreformálta az udvart és az irodalmat?
március 22., 05:50
- Külföld
Elon Musk lánya durván nekiment apjának: amit a kormányban művel, az kib*szottul borzasztó
Szóba került a „náci karlendítés” is.
március 22., 06:13
- Kultúr
Gálvölgyi János a politikai hovatartozásáról vallott
A színész a mai televíziózásról is kifejtette a véleményét.
március 22., 06:03
- Forma-1
Először nyert a Ferrari színeiben Lewis Hamilton
A hétszeres világbajnok első alkalommal győzött sprintfutamon.
március 22., 06:30
- Tech-Tudomány
Gyerekei megölésével vádolt egy norvég férfit a ChatGPT
Az OpenAI is megszólalt az ügyben.
március 22., 06:07