Milliárdokat ér az utazási ipar Netflix-problémája
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Tíz évvel ezelőtt indult el a Skyscanner három egyetemi barát, a most vezérigazgató Gareth Williams, valamint Bonamy Grimes és Barry Smith ötletelése nyomán. Elsősorban azt akarták megtudni, hogy melyek a legjobb repülőjáratok, és mennyibe kerülnek az utak. Akkoriban csak a légitársaságok weboldalát végigböngészve, rengeteg munkával lehetett megtalálni a jó ajánlatokat.
„Nem volt üzleti tervünk, másfél évig bevételünk sem. Létrehoztunk egy utazási keresőmotort, olyan eszközt adunk az embereknek, amivel körbeutazhatják a világot. Az olcsó európai légitársaságokkal kezdtük, és az emberek hasznosnak találták, hogy egyetlen információforrásra hagyatkozhatnak. A célunk az, hogy minden útvonalat lefedjünk a világon.” - mondta Gareth Williams.
A Skyscanner sokáig organikusan nőtt, de több kisebb befektetés után pár hete bejelentették, hogy öt befektető 128 millió fontos - nagyjából 52,7 milliárd forintos - tőkeemelést hajtott végre. A cég értéke így egymilliárd dollár fölött van.
Ezzel a tőkével hamarabb tudnak vállalatokat felvásárolni, a marketing tevékenységet is felgyorsítják, és az első körös befektetőknek is jut belőle. „2009 óta nyereségesek vagyunk, és továbbra is azok leszünk. Jelentős forgalmunk van Amerikában, Ázsiában, a Csendes-óceán térségében, és Európában, tehát elég jó a hátterünk ahhoz, hogy többet költhessünk, amikor erre van szükség a növekedéshez” - mondta Gareth Williams.
Az elmúlt 12 hónapban a Skyscanner több milliárd dollárnyi utazási terméket adott el, ami még sokáig növekedhet. De addig is választ kell találni néhány kérdésre, például arra, hogy az emberek hová akarnak nyaralni menni.
„Megoldásra vár az utazási ipar Netflix-problémája” - utalt Gareth Williams az online videós cég világhírű versenyére. Ebben egy ajánlórendszer kialakítása volt a feladat. Ahogy a Netflix a felhasználói által korábban megnézett filmek alapján akarja kikövetkeztetni, hogy milyen más filmeket kedvelhetnek, úgy szeretné megérteni a Skyscanner az utazók viselkedését, motivációit, az utazás kontextusát. Az biztos, hogy az okostelefon és a rajta futó app többet elárul, mintha az emberek csupán kitöltenének néhány kérdőívet.
A Skyscanner appját világszerte 40 millióan használják, de ebben a kategóriában nagy kihívást jelent a használat gyakorisága. „Aki fent van a Facebookon vagy a Twitteren, az naponta előveszi az appot, de lehetséges, hogy ugyanez az ember csak egyszer utazik egy évben” - mondta Williams.
A Skyscanner azt tűzte ki célul, hogy ők legyenek a legjobb szoftvercég, és ezzel verjék meg a kizárólag hirdetéseken alapuló riválisokat. Éppen ezért sok energiát fektetnek a mérnöki munkába, különösen itt, a budapesti fejlesztői központban. A magyar csapat egyik erőssége, hogy mélyen elmerül a problémák elemzésében, és azt a küldetést tartja szem előtt, hogy egy app alapú szolgáltatássá váljon a Skyscanner. Nagyon fontos szempont, hogy a csapatban mindenki a felhasználó fejével gondolkozzon, és ne csak a termékmenedzserek, designerek vagy felhasználó-kutatók, hanem a fejlesztők is. Gareth Williams elmondása alapján látható a munka eredménye: akik feltelepítették az appot, azoknak a 60 százaléka a következő évben is használja. Ez elég jó ügyfélmegtartási arány.
Szilícium-völgy nélkül is működik
„Mindegyik startupnak rengeteget kell tanulnia a növekedése során, és ez fokozottan igaz azokra a vállalatokra, amelyeket nem egy tradicionális helyszínen, tehát nem a Szilícium-völgyben, Londonban vagy Berlinben építenek fel, hanem Edinburghban vagy Budapesten” - mondta Gareth Williams. „Az internetes gazdaság túl fontos és túl széles körben elterjedt ahhoz, hogy néhány helyen koncentrálódjanak a szereplők. Fontos szerepük van ez előbb említett központoknak is, de egy ideális világban a termelés is ott van, ahol a piac.” - mondta cégvezető arra válaszolva, hogy szükség van-e Európának egy Szilícium-völgyre hasonlító központra.
„A nagyon nagy nyílt forráskódú projektek esetében is széles a résztvevők földrajzi eloszlása. A Skyscanner is így működik, hat országban, és ha valaki Szingapúrban benyújt egy javítási javaslatot, azt lehet, hogy Budapesten építik bele a termékbe. Piramis-szerű hierarchia helyett fejlesztők hálózatát hozzuk létre” - mondta Williams.
Hogy a különböző országban dolgozók személyesen is ismerjék egymást, azt sok utazással támogatja a cég, de napi szinten csak telekonferencián tartják a kapcsolatot egymással. A cégvezető kiemelte, nagyon fontos nekik a jó munkakörnyezet, mert attól lesz jó a termelékenység. A lenyűgöző, Astoriánál lévő irodájukat látva egyértelmű, hogy erre kényesen ügyelnek.