Szuperszonikus repülő hangrobbanás nélkül
A NASA a Lockheed Martint bízza meg, hogy tervezze meg új szuperszonikus repülőgépének dizájnját. Az amerikai űrügynökség reméli, hogy az X-plane néven emlegetett repülők megalapozzák majd az utat a szuperszonikus utasszállító repülőgépek előtt.
Charles Bolden, a NASA igazgatója a washingtoni Ronald Reagan nemzetközi repülőtéren tartott bejelentésekor felidézte a szuperszonikus repülőgépek történelmét. A negyvenes években a pilóták arról számoltak be, hogy amikor a repülők sebessége elkezdte elérni a hangsebességet, azok furcsán kezdtek el viselkedni: erősen rázkódtak, és nem lehetett gyorsítani a gépeket.
Az első szuperszonikus kísérletek 1947-ben kezdődtek, a Bell X-1 volt az a gép, amely átlépte a hangsebességet. Most azonban egy halkabb gépet szeretnének fejleszteni, amelyet az utasszállításban használnának.
A szuperszonikus repülés egyik kísérőjelensége ugyanis a hangrobbanás, amely a hirtelen nyomásváltozástól lép fel. Ez a repülőben nem érzékelhető, de a földön jól hallható. Most olyan repülőt szeretnének fejleszteni, amely úgy lépi át a hangsebességet, hogy az nem okoz hangrobbanást.
A Lochkeed Martin által tervezett gép feleakkora lesz, mint egy átlagos utasszállító, és a NASA tájékoztatása szerint valószínűleg pilóta vezeti majd. De azért ebben a kérdésben hagy némi mozgásteret a gyártónak.
A Lockheed Martin húszmillió dollárt és 17 hónapot kap a tervezésre. A NASA 2020-ban indítaná a tesztrepüléseket, de előtte még kiválasztják, hogy ki gyárthatja le a halk szuperszonikus repülőgépet.