Egy netflixnyi darabot haraptak ki Tim Cook almájából
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Legszebb vallomás
Az Apple első negyedéves bevétele 50,6 milliárd dollár volt. Ez még mindig nem éppen kevés, például több mint harmada az éves magyar GDP-nek. (Nem mintha ezeket lenne értelme közvetlenül összehasonlítani, de a nagyságrendet jól érzékelteti.) Viszont az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest ez 12 százalékos csökkenést jelent, ami elég tetemes visszaesés. A nyereségük még nagyobbat, 22 százalékot zuhant.
Az utóbbi években hagyományosan az iPhone-eladások vitték a céget, így nem csoda, hogy a lejtőre is az lökte őket, hogy nem úgy fogytak a telefonok, ahogy azt megszokhattuk. A legelső iPhone-t 2007-ben mutatták be, azóta nem fordult még elő, ami most, vagyis hogy lassult az iPhone-eladás: a 2015-ös első negyedévben elkapkodtak 61 millió készüléket, idén ennél 10 millióval kevesebb fogyott. Főleg a kínai piac okozott csalódást, de általában is látszik, hogy az iPhone 6s nem igazán érdekelte az embereket. Persze ebben a szokásos ciklikusság is szerepet játszik, hiszen az Apple már jó ideje minden első évben robbant egy teljesen új modellel, hogy aztán a másodikban kisebb módosításokat végezzen csak a következő kiadáson. A 6s azonban az 5s-hez képest se teljesített jól.
Azonban nem csak a mobilos eladások estek vissza, és úgy tűnik, az Apple-univerzumba is beszivárognak a globális trendek. Egyrészt az tabletek úgy általában is mélyrepülésben vannak (sőt van olyan vélemény, hogy már bele is álltak a földbe), és az iPad-eladások is zsinórban a kilencedik negyedévben csökkentek, ezúttal egy évvel ezelőtthöz képest 19 százalékkal.
Másrészt a PC-s piac következetes összeomlása se hagyja érintetlenül az Apple-t. Bár korábban úgy tűnt, a Mac gépek jobban teljesítenek, már a második olyan negyedévet zárta a cég, amikor a PC-piac átlagát is alulmúlták ezen a téren, és tavalyhoz képest 12 százalékos visszaesést könyveltek el.
Vétkezz velem
Mindez az Apple részvényeseit se töltötte el boldogsággal. A részvények a reggeli 105 dollár körüli értékükről 96-97 dollár környékére estek vissza. Ez bő 8 százalékos csökkenés, ami azt jelenti, hogy az Apple piaci értéke egy csapásra 40 milliárd dollárral csappant meg – ez gyakorlatilag egy teljes netflixnyi csökkenés. Vagy 42 MNB-alapítvány-botránnyi.
A visszaeső eladások híre pedig nemcsak magát az Apple-t, de a beszállítóit is megviselték, több ázsiai partnercég részvényei is 5 százalék körüli mértékű esést produkáltak.
Búcsúzz el
Kína különösen nagy érvágás a cégnek, nem csak azért, mert Kína különösen nagy, hanem mert hagyományosan ez a piac volt a növekedés egyik motorja, ahol a 2009-es piacra lépés óta soha nem fordult még elő, hogy visszaestek volna. Ehhez képest most rögtön 26 százalékkal sikerült, a tavaly év eleji 16,8 milliárd dollárról 12,5-re. És bár az iPhone-t még mindig nagyon szeretik a kínaiak, az utóbbi évek robbanásához hasonló növekedésre valószínűleg jó ideig nem lesz esélye a cégnek az országban.
Nemcsak azért, mert az igazán nagy növekedési potenciált már kiaknázták az országban, hanem azért is, mert a helyi gyártók iszonyatos tempóban erősödnek a világon máshol is, de hazai pályán aztán különösen. A Xiaomi, a OnePlus, a Huawei, vagy éppen az Oppo és társaik nemcsak jóval olcsóbbak, de egyre jobb telefonokat is tudnak összerakni.
Másrészt nincs, ami helyettesítse a kieső kínai forgalmat. Általában Indiától szokás valami hasonlót várni, de ott még valószínűleg évekig nem tud az Apple igazán beindulni: se elég telefonra költhető pénz, se elég fejlett online kereskedelem, se Apple Store nincs még az országban. Maga Tim Cook is arról beszélt, hogy óriási az indiai potenciál, de 7-10 éves a lemaradás Kínához képest. (Ugyanakkor az 56 százalékos indiai növekedés még így is ígéretes).
Ahogy a korábban megszokottnál nagyobb kijelzőjű iPhone-okkal elsősorban a Távol-Keletet célozta a cég (és vitték is az iPhone 6-ot, mint a cukrot), a kisebb-olcsóbb iPhone SE-t szánhatják az indiai piacra, de ebben a kontextusban az olcsót is inkább idézőjelesen kellene írni, nem valószínű, hogy ezzel fogják beszakítani a piacot. Pláne, hogy Indiában is hasítanak a feltörekvő kínai gyártók.
Nem szabad sírni
A negatív rekordokkal dobálózás közepette viszont érdemes számításba venni azt is, hogy az Apple-nek volt honnan esnie, és a legtöbb gyártó a két kezét meg a tucatnyi termékét összetenné, ha oda zuhanhatnának, ahol az Apple most áll. Nyilván nem lehet pusztán ezzel letudni a negatív tendenciákat, de némi józanságra inthet a nagy növekedésfétisben, hogy a fentebb már említett, 22 százalékos profitcsökkenés még így is igen masszív nyereségeset jelent: az első negyedévben 10,5 milliárd dolláros profitot termelt az Apple. Ezzel ez a borzalmas Apple-negyedév minden idők 23. legnyereségesebb negyedéve volt. Nem az Apple történetében, hanem úgy általában.
Kevésbé borúlátó elemzők szerint valójában a – mostani visszaeséshez összehasonlítási alapot adó – tavalyi első negyedév volt még Apple-viszonylatban is kiugró (és egyben második azon a bizonyos all-time listán). A cég rövidtávú pénzügyi megítélése és a növekedési potenciál esett vissza, de összességében nincs olyan nagy bajban a cég, mint amit a sok negatív szám sugall.
A másik tényező, amely árnyalja a rekordvisszaesést, hogy az Apple óriási hardveres forgalma mellett eltörpülő szolgáltatások terén a cég idén is jól teljesített: közel 6 milliárd dolláros bevételt hoztak össze appeladásokból, mobilfizetésből és hasonlókból, ami önmagában nagyobb, mint a Facebook várható negyedéves eredménye – és a szolgáltatások utáni bevétel éves szinten meghaladhatja az Apple teljes 2007-es bevételét.
Merre jár a boldogság?
Ezzel együtt az világos, hogy az eddig magabiztos óriásléptekkel vett úton most látványosat botlott az Apple, és a következő nagy kérdés, hogy hogyan tudnak minél gyorsabban megint valami olyasmit mutatni, ami visszazökkenti az eddig elkényeztetett részvényeseket.
A kézenfekvő válasz, hogy az új iPhone-nal valami nagyot kéne dobnia a cégnek. Bár a kreativitás épp nem az első szó, ami mostanában eszébe jut róluk az elemzőknek. Többen a kis kijelzős iPhone SE-től se voltak elájulva, de úgy általában is érik mostanában olyan vádak a céget, hogy egyszerűen unalmassá vált. Az iPhone 7 állítólag nem is hozza majd el a megváltást, és a cég már inkább az iPhone 8-ra koncentrál a maga OLED-kijelzőjével és egyéb nyalánkságaival.
A másik fő csapásirány, hogy az Apple fű alatt mégiscsak okosabb, mint a kétkedők, és az iPhone SE-vel – akár a mostaninál is alacsonyabb áron – szépen meghódítják Indiát, illetve azokat az androidos felhasználókat, akik az árcédula miatt nem váltottak még iOS-re. Meglátjuk.